Saturday, May 5, 2012

Gambaran neraka

Salam, 

Tujuan entry yg dicurahkan ini ialah untuk berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran. Selagi ada hayat..segerakan beramal soleh..kerana masih berkesempatan. Tidak lain yg ada dalam hati ini melainkan kerana saya sayang kamu semua -  kamu adalah saudara saya seagama.

Bercerita mengenai neraka - dalam hati timbul rasa gerun.

Ahlinya?

A036
Dan orang-orang yang mereka telah mendustakan ayat-ayat kami dan mereka yang telah sombong (tidak peduli dan merasa dirinya lebih) daripada mematuhinya, merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya. (Al-A'raaf 7:36)


Berapa lama?

A040
Sesungguhnya orang-orang yang telah mendustakan ayat-ayat (perintah) Kami dan mereka yang telah sombong (tidak pedulikan al-quran dan merasa dirinya lebih)  daripada mematuhinya, tidak sekali-kali akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan mereka tidak akan, masuk Syurga sehingga unta masuk di lubang jarum dan demikianlah Kami membalas orang-orang yang melakukan kesalahan.(Al-A'raaf 7:40)


Ada juga yang kata masuk neraka sekejap dan kemudian akan masuk syurga tetapi Allah berfirman:

A080

Dan mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali akan disentuh oleh api neraka kecuali beberapa hari yang tertentu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Adakah kamu sudah mendapat janji dari Allah supaya (dengan itu) Allah tidak akan menyalahi janjiNya, atau hanya kamu mengatakan atas nama Allah sesuatu yang tidak kamu mengetahuinya?" (Al-Baqarah 2:80)



Bagaimana keadaannya?

A041
Disediakan untuk mereka hamparan-hamparan dari api neraka, dan di atas mereka adalah se limut (dari api neraka) dan demikianlah Kami membalas orang-orang yang zalim (disebabkan keingkarannya). (Al-A'raaf 7:41)


A044


Mereka (terus diseksa) berulang-ulang di antara api neraka dengan air yang menggelegak yang cukup masak panasnya! (Ar-Rahmaan 55:44)



A016

(Membakar serta) menggugurkan kulit ubun-ubun dan anggota anggota tubuh badan,




Nanti Allah kata kita akan menyesal..tapi penyesalan pada masa tu tiada gunanya

A023

Serta diperlihatkan neraka Jahannam pada hari itu, (maka) pada saat itu manusia akan ingat (hendak berlaku baik), dan bagaimana ingatan itu akan berguna lagi kepadanya?



So tugas kita..

Tambahkan ilmu - faham quran, Doakan Ahli keluarga, ikut sunnah nabi dalam setiap amal dan  perbuatan kerana Allah telah berfirman

A006
Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.



 Ya Allah, kami pohon syurgaMu.

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...