Tuesday, August 10, 2010

Islam: taqwa yang kamu pandang enteng

Original post from www.langitilahi.com. Ini salah satu komen dari saudara lobak hijau yang saya rasa boleh dijadikan renungan dalam kehidupan seharian kita sebagai seorang muslim/muslimah yang mentaati titah tuhan rabbul'alamin.

bismillah..
sekadar perkongsian sedikit kefahaman…mungkin ada yang telah disentuh oleh penulis dan pembaca yang merespon..bagaimana untuk kita tidak merasakan taqwa hanyalah perkataan yang bermain di bibir tanpa kita fahami maksudnya..
pertamanya..tak kenal maka tak cinta..mula-mula fahami definisi taqwa..
menurut post sebelum ini..
Taqwa adalah rasa berhati-hati dengan menjauhkan diri dari apa yang Allah larang. Sedangkan Imam An-Nawawi mendenifisikan taqwa dgn Mentaati perintah dan laranganNya. Maksud menjaga diri dari kemurkaan dan adzab Allah Subhanahu wa Ta’ala [Tahriru AlFazhil Tanbih, hal 322]. Hal itu sebagaimana didefinisikan oleh Imam Al-Jurjani Taqwa yaitu menjaga diri dari siksa Allah dgn mentaatiNya. Yakni menjaga diri dari pekerjaan yg mengakibatkan siksa, baik dgn melakukan peruntukan atau meninggalkannya [Kitabut Ta'rifat, hl.68]

Kita perlu ingat taqwa adalah amat berkait rapat dengan iman. malah tingkatan taqwa adalah lebih tinggi dari tingkatan iman

‘“Wahai orang yang beriman, difardhukan ke atas kamu puasa sebagaimana orang yang terdahulu sebelum kamu, moga-moga kamu beroleh ketaqwaan” (2:183)

moga-moga orang beriman itu memperoleh darjat taqwa..

Apakah dan siapakah orang-orang yang beriman? terlalu banyak yang Allah tunjukkan kepada umat manusia melalui KalamNya..sebagai contoh dalam surah al mukminun surah ke 23 ayat 1-9
1. Sesungguhnya berjayalah org2 yang beriman,
2. Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya,
3. dan merekayang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia,
4. dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu)
5. dan mereka yang menjaga kehormatanya,
6. kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela
7. Kemudian,sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah org2 yang melampaui batas,
8. dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya,
9. dan mereka yang tetap memelihara sembahyang nya, 

Marilah kita menjengah iman kita sebelum kita mengatakan tentang taqwa.. yang paling utama adalah kita mampu meralisasikan dalam kehidupan bagi membuktikan kita telah beriman kepada Allah..

sebagai contoh aplikasi dalam kehidupan (saya)
-sudahkah khusyuk dalam solat?
adakah solat saya mampu mencegah perbuatan keji dan mungkar?sudahkah saya memahami setiap bacaan solat?adakah saya mampu merasai Allah sedang melihat saya dalam solat?adakah saya masih mengingati perkara lain dalam solat saya?pernahke saya lupa saya ni tengah rakaat ke berapa?adakah saya mampu menaangis kerana takutkan Allah dalam solat saya?-sudahkah berjaya meninggalkan perbuatan dan perkataan yang sia-sia.. seperti banyak menonton tv yang membuatkan kita melihat aurat orang lain, terlalu banyak mendengar lagu yang melalaikan, banyaknya tidur, terlalu banyak bercakap benda yang tidak berfaedah, jalan-jalan di shopping komplex ~saja lepak-lepak habiskan masa, banyaknya makan, membazirkan makanan, dan sebagainya..

-sudahkah membersihkan harta saya?
zakat itu sudah pasti.bagaimana dengan infak mingguan infak bulanan ataupun apa saja infak..adakah saya sentiasa melakukannya?
-sudahkah saya menjaga kehormatan saya?
menutup aurat mengikut hukum syara’. tidak tergedik-gedik dihadapan bukan mahram bagi yang perempuan. menjaga diri dari tidak bercouple dan menjauhkan diri dari pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.dan seterusnya..mungkin terlalu panjang untuk dihuraikan.

Jika kita mampu mengaplikasikan ciri-ciri orang yang beriman dalam diri kita..pastinya kita mudah dalam menggapai darjat taqwa. menjauhkan diri dari segala yang Allah larang dan melakukan perintahNya..-yang paling penting adalah amal yang ikhlas dan mengikut syariat-
wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...