Perkongsian Bacaan: Cara Berzikir menggunakan Jari.

Friday, January 25, 2013
Salam,

Bacaan dari blog Ust Dr Abu Anas Madani..mudahan membantu kalian..


Rindu..

Salam.

Hati jadi berbunga-bunga bila dengar dendangan lagu Pak Sheikh ni...teringat-ingat langkah-langkah kaki ketika di Masjid Nabawi. Harumnya aroma kebab dan "syai" serta suasana yang nyaman selepas subuh di Madinah. Bernafas di bumi nabi dan menyampaikan salam kepada baginda..



Allahurabbi! Ubatilah rasa rindu hamba ini...semoga sahabat-sabahat hamba yang membaca entri ini juga dianugerahkan rezeki untuk ke rumahMu dan ziarah ke makam Nabi Mu. Amin!




Selawat dan Salam Wahai Rasulullah

Thursday, January 24, 2013
Assalamualaikum.

Semoga ceria sentiasa sahabat semua..
Semoga bertambah iman dalam kehidupan kalian semua..
Semoga ingatan kita kepada Nabi Muhammad S.A.W bertambah teguh..
Semoga Al-Quran yang dibawakan olehnya tersemat di dalam dada kita..difahami dan dikaji..
Semoga kita setia mengamalkan sunnahnya..
Semoga kita ada iltizam untuk memahami Hadis sabdaan nabi..
Semoga kita kenal sebenar-benarnya kepada Nabi kita yang satu ini..

Kerana Nabi cintakan kita..
Kerana nama yang disebut-sebut sebelum wafatnya baginda adalah kita Umatnya..
Kerana bagindalah yang akan memberikan syafaat pada hari kiamat
Kerana baginda adalah rahmat bagi seluruh alam

Menyuluh jalan gelap yang ditempuh oleh manusia kepada cahaya..
Jadi syukurlah banyak-banyak kerana Allah memilih Muhammad sebagai kekasihNya..
Untuk kita ikuti
Bagi menjejaki jalan ke syurga abadi.

Ditulis pada 12 RabiulAwal 1434 bersamaan 24 Januari 2013.


Blind Therapists - Maju Junction

Tuesday, January 15, 2013
Salam,

Sejak bekerja keras di rumah Tuan Haji hari raya tahun lepas, Kesihatanku turun naik. Adakala OK...adakalanya K.O..mungkin sebab terlalu aktif, tak ingat dunia bila buat keja dan bila kena transfer ke unit yang crazy sibuk..makin bertambahlah tenatnya. 

Sakit belakang ni makin menjadi-jadi. Pedih. Tajam menusuk macam pin/jarum, kebas, rasa ada benda yang menusuk bila duduk. Seribu macam rasa sakit yg hanya boleh difahami oleh orang yang mengalami. Orang sakit cerita kat orang sihat- tak ada maknanya..! huhu prasangka dahsyat! Allahurabbi! 

Kekuatan tangan makin menurun juga..jari telunjuk da rasa sangat sakitt. Kalau menyapu sampah..kejap je da rasa lenguh dan sakit. Abih camno..bukan boleh tiup je rumah bersih..adehh!

Dah jadi rezeki- pusat rawatan ni dah lama ada. Ada orang yang suggest suruh pegi..kalau cari kelapangan - buat masa ni memang tak ada. Kalau sakit kita sendiri yg tanggung kan...? Kerja tolak tepi dulu..kasik sihat tubuh badan..Alhamdulilah..berkat kesabaran akhirnya bertemu dgn org yang boleh urut tulang belakang. 

Pusat urutan ni buka setiap hari dari Jam 10.00 pagi hingga 8.00 malam. Ada ramai tukang urut..lelaki dan perempuan. Of Course cari tukang urut perempuan-lebih mudah urusan! Kak Jah namanya. Kalau sejam urut seluruh badan - dia caj RM45. Kalau berpenyakit cam aku nih kenalah berulang kerap sikit sebab hari-hari bergerak buat kerja/berjalan/memandu/memasak dan lain-lain aktiviti yang memberi kesan secara langsung kepada tulang belakang. Aku amik pakej 8 Jam - harga RM320.

Allah buat tulang belakang ni sangat unik..boleh melentur, membongkok dan sebagainya- jika satu bermasalah..akan memberi kesan yang level yang lain juga. Sikit je tu Allah uji...ada orang jauh lebih hebat dugaannya. Sabaq OK! Adakala risau juga.. bila duduk lama, salah posture, angkat barang berat  maka akan rasa sakitlah yang amat sangat. Org lain nampak dari luar cam OK je tapi bila balik rumah - nangis sorang-sorang sebab menahan dan menanggung sakit. 

Nak pegi hospital pun rasa mcm tak worth it..bagi painkiller je..kalau ikut diagnosis peningkatan sakit tu disebabkan oleh certain level thorasic dah ada disc yang dah affected. So shoulder blade ni setiap hari rasa sakit je memanjang.. 

Semoga Allah sembuhkan penyakit yg aku alami.

Perkongsian Bacaan: 15 Sifat Manusia dalam Al-Quran


Salam,

Mari kita lihat dan teliti apa kata al-Quran tentang makhluk yang bernama manusia ini…

1. Manusia itu LEMAH

“Allah hendak memberikan keringanan kepadamu dan manusia dijadikan bersifat lemah” (Q.S. Annisa; 28)

2. Manusia itu MUDAH TERPERDAYA

“Hai manusia, apakah yang telah memperdayakan kamu (berbuat durhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah” (Q.S Al-Infithar : 6)

3. Manusia itu LALAI

“Bermegah-megahan telah melalaikan kamu” (Q.S At-takaatsur 1)

4. Manusia itu PENAKUT /MUDAH KHUATIR

“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Q.S Al-Baqarah 155)

5. Manusia itu BERSEDIH HATI

“Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang Yahudi, orang-orang Nasrani dan orang-orang Shabiin , siapa saja diantara mereka yang benar-benar beriman kepada Allah , hari kemudian dan beramal saleh, mereka akan menerima pahala dari Tuhan mereka, tidak ada kekhawatiran kepada mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati” (Q.S Al Baqarah: 62)

6. Manusia itu TERGESA-GESA

Dan manusia mendoa untuk kejahatan sebagaimana ia mendoa untuk kebaikan. Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa. (Al-Isra’ 11)

7. Manusia itu SUKA MEMBANTAH

“Dia telah menciptakan manusia dari mani, tiba-tiba ia menjadi pembantah yang nyata.” (Q.S. an-Nahl 4)

8. Manusia itu SUKA BERLEBIH-LEBIHAN

“Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.” (Q.S Yunus : 12)

“Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas” (Q.S al-Alaq : 6)

9. Manusia itu PELUPA
“Dan apabila manusia itu ditimpa kemudharatan, dia memohon (pertolongan) kepada Tuhannya dengan kembali kepada-Nya; kemudian apabila Tuhan memberikan nikmat-Nya kepadanya lupalah dia akan kemudharatan yang pernah dia berdoa (kepada Allah) untuk (menghilangkannya) sebelum itu, dan dia mengada-adakan sekutu-sekutu bagi Allah untuk menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya. Katakanlah: “Bersenang-senanglah dengan kekafiranmu itu sementara waktu; sesungguhnya kamu termasuk penghuni neraka.” (Q.S Az-Zumar : 8 )

10. Manusia itu SUKA BERKELUH-KESAH

“Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah” (Q.S Al Ma’arij : 20)

“Manusia tidak jemu memohon kebaikan, dan jika mereka ditimpa malapetaka dia menjadi putus asa lagi putus harapan.” (Q.S Al-Fushshilat : 20)

“Dan apabila Kami berikan kesenangan kepada manusia niscaya berpalinglah dia; dan membelakang dengan sikap yang sombong; dan apabila dia ditimpa kesusahan niscaya dia berputus asa” (al-Isra’ 83)

11. Manusia itu KIKIR

“Katakanlah: “Kalau seandainya kamu menguasai perbendaharaan-perbendaharaan rahmat Tuhanku, niscaya perbendaharaan itu kamu tahan, karena takut membelanjakannya.” Dan adalah manusia itu sangat kikir.” (Q.S. Al-Isra’ : 100)

12. Manusia itu SUKA MENGKUFURI NIKMAT

Dan mereka menjadikan sebahagian dari hamba-hamba-Nya sebagai bahagian daripada-Nya. Sesungguhnya manusia itu benar-benar pengingkar yang nyata (terhadap rahmat Allah). (Q.S. Az-Zukhruf : 15)

sesungguhnya manusia itu sangat ingkar, tidak berterima kasih kepada Tuhannya, (Q.S. al-’Aadiyaat : 6)

13. Manusia itu ZALIM dan BODOH

“Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat [1233] kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh, ” (Q.S al-Ahzab : 72)

14. Manusia itu SUKA MENURUTI PRASANGKANYA

“Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.” (Q.S Yunus 36)

15. Manusia itu SUKA BERANGAN-ANGAN

“Orang-orang munafik itu memanggil mereka (orang-orang mukmin) seraya berkata: “Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?” Mereka menjawab: “Benar, tetapi kamu mencelakakan dirimu sendiri dan menunggu (kehancuran kami) dan kamu ragu- ragu serta ditipu oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah;dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat penipu.” (Q.S al Hadid 72)





Resepi Hidangan Barakah: Roti Baghdad

Saturday, January 12, 2013
Roti Baghdad
Ingredients 
1- Flour 500 Grams 
2- Shorting 80 Grams / Shortening? 
3- Salt ½ Teaspoon 
4- Baking Powder 1 ½ Teaspoon 
5- Warm Water As Need Make sure the dough is not sticky 

Method of Making 
1- Add the Flour Salt and the baking powder in the food processors and turn it on for a few seconds

2- Add the shorting and turn on th the food processor for 1/2 minutes and add the water as needed till the dough is firm.

3- Take it our from the food processor and let the dough rest for about 10 minutes and cut it in to 60 grams round pices , and let it rest for about 20 minutes.

4- Heat up the pan without oiling it and open flat the dough with a rolling pin to a 1/2 cm thickness .

5- put the dough on the hot pan and let it to be at one side till you see air packet then turn it to the other side . repeated for the other remaining dough ....

Simple and easy home made roti Baghdad .. Can eat with curry/ sambal sardine/bamia...


Chef Ammar
Masak Dari hati masak with Iman

Doa yang boleh dibaca dalam Sujud

Tuesday, January 1, 2013

Doa ini adalah doa yang ma'thur dari Nabi yang diajarkan kepada Saidina Abu Bakar Assidiq..maksudnya:

Wahai Allah, sesungguhnya aku banyak menzalimi diriku sendiri dengan bentuk kezaliman yang banyak, sesungguhnya tiada yang dapat mengampunkan dosa-dosa melainkan engkau..maka ampunkanlah aku...yang memohon keampunan dari sisimu dan rahmatilah daku sesungguhnya engkau yang maha pengampun lagi maha mengasihani.


Alhamdulilah...terima kasih Ya Allah..

Salam,

Syukur kepada Allah atas nikmat yang telah Dia berikan kepada kita..nikmat mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, tangan untuk merasa/menyentuh/membelai..andai salah satu ditarik oleh Allah juga tentu
kita akan terasa kalut, tidak lengkap dan kehilangan..itulah kebesaran Allah.

Terima kasih wahai Allah.
Atas nikmat iman dan islam - kerana takdirMu aku dilahirkan dalam keluarga Islam
Atas nikmat berpasangan - Ditemukan jodoh suami yang sempurna..Insyaa Allah..
Atas nikmat menjadi ibu - Dikurniakan Anak - mudah-mudahan solehah hendaknya..
Atas nikmat rezeki - Moga bertambah luas dan boleh dikongsikan dengan lebih ramai orang.
Atas nikmat cinta mencintai - Mencintai sahabat sehidup dan sematiku kerana Allah, sahabat perjuanganku kerana Allah bukan kerana harta atau rupa atau apa sahaja yang boleh dibandingkan..
Uhibbuka fillah..itulah lafaz termahal..

11 tahun hanyalah angka..
Semoga Allah terus mengekalkan kita hidup aman damai di bawah lindunganNya, rahmat dariNya dan redhaNya..dan setiap hayunan langkah dalam meniti kehidupan. Matlamat hanya satu - moga Syurga Allah di dalam genggaman..

Ditulis pada 31 Disember 2012 - Hari ulangtahun perkahwinan 

Sharing is caring..