SYMP...ya rabb!

Tuesday, December 18, 2012
Salam..

These 4 letters are the very fofular dikalangan penjawat awam...dalam setiap surat keluar wajib ada. Tapi terfikirkah kita this 4 letters kita perlu sematkan dalam diri kerana kita ini hambaNya. Islam ialah cara hidup kita. Hidup tu walau di mana dunia kita - rumah, shopping complex, tempat kerja..pendek kata ke mana saja kaki kita ini melangkah maka Islam itu perlu diletakkan ditempatnya. Paling hadapan..! 

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Alhujuraat 49:1)

Fikirkanlah bahawa kita ni tak terlepas dari pandangan mata Allah. Waktu kita tidur mahupun terjaga..24 jam sehari..365 hari setahun. Kalau nak buat jahat..cuba fikir ada tak ruang mana yang Allah tak nampak kita nak buat jahat tu...lintasan hati yang penuh hasad itu adakah Allah tidak tahu..? Kalau sembunyi bawah meja/dalam kotak kecik sekalipun..adakah kita boleh shut down mata Allah dari melihat kita? Jawapan pasti - tentulah tidak. Kita takkan berjaya melepaskan diri..kalau di dunia ni tak boleh lepaskan diri - kat akhirat nanti boleh ke? tentu lagi ngeri kalau difikir2kan...

Mulut mungkin boleh berdusta tapi angggota badan yang melakukan tentu tidak boleh menipu..apatah lagi memang janji Allah - anggota badan lain akan jadi saksi..malah menjawab bagi pihak mulut yang cuba menipu dulu..! 

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnyapendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.(Al-Israa' 17:36)

Mulai hari ini..tukar cara kita berfikir:

Hidup ini adalah pengabdian kepada Allah seluruhnya.

Kalau kita bekerja - bukan bekerja dengan majikan/kerja dengan Kerajaan tapi bekerja dengan Allah kerana dia yg memberikan rezeki..bukan majikan..bukan Kerajaan.

Berbakti kepada suami/keluarga dan sesiapa sahaja - juga bakti kita kepada Allah. Kebaikan yang kita buat akan hapuskan keburukan dan dosa kita. Amal kita sikit-dosa kita membukit..jadi jgn tambah dosa lagi.

Jangan mengata dan mencela - kerana yg kita cela/mengata itu ialah Allah. Contoh: mengata orang tu gemuk..kurus..pendek..tinggi..dia jadi sendiri ke? tentu tak kann...Allah yg buat.

Tidur kita juga kerana Allah. Allah jadikan malam utk beristirehat..

Pergi kerja dengan ceria - kerana Allah jadikan siang untuk pelbagai urusan yg sibuk. Tapi jangan lupa Dia.

Allah jadikan waktu untuk kita sentiasa ingat dia. Pagi, petang siang dan malam.

Allah bagi ujian utk ukur keimanan dan adakah kita iman kita itu mampu menangkis hasutan syaitan.

Tawakallah dalam apapun pekerjaan. 

Pilihlah syurga.

Bukalah mata hati wahai sahabat..dan SYMP lah kepada Rabb yang maha tinggi! 




Invictus - Inspiration in the Office

I saw this video during the MIA Conference 27-28 November 2012. Very inspiring. Be a leader, we have to create a better future and willing to accept resistance.

Durian Crepe


CrepeS:

50 gram tepung gandum..
1 penutup esen vanilla..
pewarna kuning ( ni terpulang kat korang nak warna apapun )
1 sudu besar tepung ubi kayu/tepung jagung
sebiji telor.. basuh dulu..
3 sudu teh/kecil butter.. kemudian cairkan.. aku cairkan guna mikrowave.. 
160 ml air
40 ml susu cair.. aku guna susu fresh milk je
2 sudu besar gula halus..

Cara membuat crepes:
Tepung gandum - diayak dulu. Masukkan dalam satu bekas.
Masukkan tepung ubi/tepung jagung (salah satu je)
Masukkan air dan kacau.
Masukkan telur (telur ni kacau macam nak buat telur dadar), Esen vanila, Susu cair, gula halus dan butter.
Last sekali kaler kuning - adjust la ikut suka..

Guna fry pan utk memasak x perlu letak minyak. Bahagian atas crepes ni akan jadi lapis bhgn luar. Lepas satu jadi akak terus isi filling dan lipat. Kalau nk buat byk2 terus pun boleh tapi sebab baru cuba jadi belum begitu expert.


Filling: 
A- Isi Durian - asingkan dari bijinya

B- 200 gm susu segar
2 kuning telur
30 gm gula halus *izah tambah 1sb tepung kastard
Kacau atas double boiler hingga pekat.

C-250 gm whipping non dairy ~ putar kental

*Filling ni letak one after another - cth : lapis 1 (A) kendian letak lapis 2 (B) dan terakhir letak lapis 3 (C). Kalau ada (A) dan (B) aje pun OK juga rasanya.

Taken from blog fiza nordin.

tada! hemm..jadi jugak akhirnya. Alhamdulilah..aku buat pada hari jadi aku sendiri - 18 November yg lalu..!

Di bawah Langitmu!

Wednesday, October 17, 2012

Di bawah langitmu
Bersujud semua
Memuji memuja asmamu
Dan bertasbih semua
Makhlukmu tunduk
Mengharap cinta dan kasihmu
*courtesy of LirikLaguIndonesia.Net
Cahaya ilahi
Hangatnya Di hati
Di langkah sejuta wajah
Terbata penuh salah
Jalani sang hidup
Terluka terhempas berdosa

Hitam putih jalan hidup
Pahit getir warna dunia
Tangis tawa rasa hati
Terluka atau bahagia
Rasa bangga sementara
Setiap duka tak abadi
Semuanya wajah kan dipuji
Pada Allah kita kan kembali


Nota kepada orang yang menghina Rasulullah S.A.W

Saturday, September 22, 2012
Salam,

Kalau difikirkan, kisah hina rasulullah ini telah berlaku semasa baginda masih hidup lagi. Lihat saja kepada Abu Lahab bapa saudara nabi - bukan saja menghina malah ada niat untuk membunuh baginda. Tetapi apa yang berlaku kepada Abu lahab? Allah laknat dia - hingga turun Ayat quran khusus untuk Abu lahab Sebagaimana yang difirmankan oleh Allah:

           Binasalah kedua-dua tangan Abu lahab, dan binasalah ia bersama! 
           Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya. 
           Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang. 
           Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api. - 
           Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali  yang dipintal. 

                                                                               (Al-Massad 111: Ayat 1-5)

Kita pula pada zaman sekarang, sentiasa je mendengar berita-berita penghinaan terhadap nabi tercinta. Hingga rasa luluh jantung-sedih. Dahlah Tidak mengenal, menghina pula. Sedang Allah kata, nabi adalah teladan dan model ikutan terbaik untuk semua manusia (33:21). Tak sedarkah mereka ini perbuatan mereka tu sia-sia dan akan dapat seksa azab dari Allah kelak?

Bagaimana yang dikatakan menghina itu? 

Orang belanda yang lukis kartun dan pembuat filem innocent of muslim itu adalah contoh yang jelas dan lagi terang-terangan menghina islam dan rasulullah.

 Orang Islam sendiri jika tidak ikut perintah Allah dan tidak endah dengan apa yang disampaikan oleh rasulullah juga adalah sebuah penghinaan. Contoh: Alquran yang diturunkan untuk dipelajari, tadabbur dan difahami. Tapi cuba kita amati, apa yang kita lakukan kepada Al-quran? Endah ke tak endah? Baca ke tak baca?

Wanita muslim yang tidak menutup aurat - apakah Alasan yang diberi oleh mereka? Belum sampai seru? Seruan apa lagi yang kalian tunggu?

Orang yang mengatakan hukum hudud tidak sesuai dilaksanakan kerana pelbagai alasan yang disampaikan oleh orang-orang yang mencipta alasan . Apakah manusia itu lebih pandai dari Allah? Sedarkah bahawa sebenarnya, perbuatan itu sama seperti memandang rendah kepada apa yang disampaikan oleh rasulullah. Bukankah itu juga tergolong dalam perbuatan mencela rasulullah?

Kesimpulannya, Allah laknat Abu Lahab sebab hina rasulullah, malah balasan neraka untuk Abu Lahab. Bermakna Allah juga melaknat orang zaman kita ini yang berperangai sama seperti Abu Lahab.

Pesanan saya kepada Abu Lahab moden - Alquran itu relevan sepanjang hayat hingga hari kiamat. Allah berfirman:

Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti Allah dan RasulNya, Allah akan melaknat mereka di dunia dan di akhirat, dan menyediakan azab yang menghina untuk mereka. (Al-ahzaab 33:57)

Janganlah hendaknya kita mati kecuali dalam keadaan kita ini tunduk dan patuh. (3:102)




Perkongsian Bacaan: Tuduhan yang biasa ditanya kepada perempuan yang berpoligami

Friday, August 31, 2012
Salam, 

Terbaca mengenai perkara ini di salah satu blog yg saya minati - Tuduhan yang biasa ditanya kepada perempuan yang berpoligami

Tidak malukah mencuri suami orang?

1. Jika dikatakan sebagai mencuri, mungkin lebih baik bertanya pada ALLAH dan mengharap jawapan dariNYA. Malah segala persoalan yang dilontarkan jawapannya ada pada ALLAH yang sempurna mengatur urusan hambaNYA. 

Tidakkah rasa berdosa kerana berbahagia atas kesedihan isteri yang lain?

2. Tidak perlu rasa bersalah, tapi yes perlu rasa  empati dan simpati. Poligami bukan ujian yang calang-calang untuk perempuan esp isteri pertama. Jemputlah masuk ke alam poligami, insyaALLAH baru tahu akan rasa kesakitannya dan kemanisannya. Its Allah's plan. We just have to trusts Him.

Betulkah Takdir? 

3. Saya tak salahkan takdir, saya hanya mengusahakan takdir saya semampunya, at the end ketetapan ALLAH yang menentukan sejauh mana usaha dan niat saya itu menjadi kenyataan.

Tidak ada lelaki bujang yang lain?

4. Tentu ada! Tetapi Allah maha kaya - dalam ramai lelaki bujang itu tidak seorang pun ditakdirkan menjadi jodoh.

Ketahuilah..adakalanya tuduhan-tuduhan ini adalah dari kalangan saudara mara terdekat dan bertindak menjauhi diri atas alasan takut jika takdir yang sama akan menimpa mereka/suami mereka. Inilah yang paling pahit dan zalim. Zalim kerana memutuskan silaturrahim dan zalim kerana menidakkan takdir yang Allah telah tentukan. 

Firman Allah:

Menuduh orang mukmin lelaki atau perempuan tanpa ada kesalahan yang mereka perbuat maka orang itu sedang berdusta dan nyata sedang memikul dosa.(Al-Ahzaab 33:58)


Walau siapapun kita, apapun pangkat kita, apapun status kita..- sebenarnya kita ini adalah hamba kepada Allah yang mengatur setiap inci langkah dalam kehidupan ini. Matlamat hidup kita di dunia dan cita-cita kita adalah untuk masuk ke syurga Allah yang paling tinggi. Maka kita perlu sibuk mengatur strategi utk hidup yang lebih kekal abadi dari sibuk memikirkan hal dunia yang bersifat sementara.

Tidaklah sama ahli neraka dan ahli Syurga; ahli Syurgalah orang-orang yang beroleh kemenangan (mendapat segala yang diingini).

Eid Mubarak@Madinah 1433H

Tuesday, August 28, 2012
Salam,

Sama sekali tidak menyangka. Tidak dalam perancangan. Jauh sekali berangan-angan.

Tapi yang pasti - termasuk dalam doa-doa yang pernah dipohon sebelum ini. Berpuasa dan berhari raya di tanah suci. Merasai nikmat sebagai hamba di sana. Mengabdikan diri sepenuh hati. Syukur yang teramat...mimpi jadi nyata.

Subuh di Nabawi pada hari raya pertama dan Solat Eid selepas waktu syuruk ketika tu waktu baru menunjukkan 6.30 pagi. Solat di sebelah ibu tercinta dan ribuan umat manusia yang lain- majoriti orang arab tentunya. Pandang sekeliling - macam tak puas menikmati saat sehening itu. Takbir bersahutan - tanda kemenangan. Jihad melawan nafsu. 

Takbirnya juga berbeza dari di tanahair kita..byk selawat atas nabi. Dek terlalu leka memerhati anak-anak dan mak-mak arab melaram di pagi raya..sampai lupa nak rakam. huhu..

Cerita bab melaram - memang amazing lah..subuh di Madinah masuk waktu Jam 4.35pagi..maknanya diorang datang tentu lebih awal..jam 3.30 dah berebut tempat..anak-anak ni melaram baju baru dan kasut gemerlapan warna biru.merah..dan ada yang  sarung dress macam princess aduhai bergaya betul..! Mak dia pulak tentulah berjubah blink-blink..hari tu terpandang satu kat safwa towers jubah bertatah batu swarovski - harga mak aii..alfun riyals!

Ini adalah sebahagian dari kisah hidup saya..yang pasti ibrah dari perjalanan ini amat banyak dan ketahuilah dalam apa pun keadaan - syukurlah kerana bersyukur amat susah untuk dilakukan kerana sifat semulajadi manusia adalah suka membantah. 

Firman Allah: 

Nikmat Allah terlalu luas kepada hamba-hambaNya. Bersyukurlah. Jika kamu bersyukur, Allah pasti akan tambah. (14:7)

Semoga Allah terima puasa kita dan semua amal soleh yang kita lakukan. Kita tak mau yang lain - hanya mau syurga sebagai balasannya..!


Resepi Hidangan Barakah: Nasi Terbalik (Almaqlubah) n Tomato salatah

Wednesday, August 1, 2012

Salam,
Resepi hari ni sangat mengancam...Tak boleh tahan!



Tomato salatah  - walaweh...kecur air liuq!


Silakan mencuba ye puan2 - beras nasi arab dijual di pasar kajang (kedai india) dekat dengan tempat jual ayam - berasnya panjang2 dan sedap. Harga: RM14.00 per KG. well mahal sikit tapi berbaloi2. Basmathi pun OK je..

Ada byk benarnya kata2 ini:

"Hidup ini tumpang menumpang. Di situlah lahirnya syukur kita kepada Allah. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang diusahakan oleh petani, ada ikan yang dicari nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberikan sepinggan nasi kepada kita. Alangkah kerdilnya kita di bumi Allah ini... Maka siapakah kita untuk menolak agama Allah?" 


:::Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat:::

Hidangan Barakah

Tuesday, July 24, 2012
Salam,

TV Alhijrah paparkan rancangan baru - hidangan barakah bersama chef Ammar El Ali. Best sangattt..dapat resepi masakan arab. Semua nampak sedap..boleh like fan page Hidangan Barakah di FB. Peluang ke Arab Saudi tentulah melalui Umrah/Haji. Paling lama stay tentulah masa tunaikan haji. Balik dari sana - rindu sangat2 masakan arab..roti talamnya..nasi mandy nya kabsa nya..isy semuanya menyelerakan..- dengan harapan makan makanan arab nanti boleh pandai cakap arab- isy..mana ader..?

Alhamdulilah..rancangan ni setiap hari Jam 5.30 petang bersiaran di TV Alhijrah. Siaran Ulangan setiap hari juga jam 12.00 malam. Yang tinggal di luar negara jangan risau..boleh tonton di Alhijrah live streaming..! Resepi kalau tak sempat salin pun tak apa - chef Ammar akan upload di FB. Saya memang tak lepas peluang menonton dan mencuba resepi tu..bulan puasa ni balik awal - sbb masuk kerja awal! 

Puan-puan boleh cuba..masakannya mudah dan menyelerakan - yg penting sihat dan barakah. Air tangan isteri kan? Barang dan bahan masakan jangan risau..now ni kat Giant pun dah start jual produk arab..- saya selalu shopping di At-Tayseer/ Berkat Madinah, Ampang - Taman putra sulaiman/ Ampang residensi. Boleh dikatakan semua bahan masakan tu ada dijual di situ.

Bila memasak jangan lupa sambil berzikir..tabarakallah, subhanallah, selawat dan doa. Sungguh Allah jua yang membantu kita..!

Masak dari hati, Masak dengan iman - ni tagline chef Ammar..


1 Ramadhan 1433

Saturday, July 21, 2012
Salam,

Sahabat yang disayangi. Bermula perjalanan ramadhan pada hari ini. Mudah-mudahan kita dapat manfaatkan sepenuhnya rasa kecintaan dan kehambaan dalam bulan yang penuh barakah ini.


Kata-kata ini dari page FB yang saya suka:

Di dalam Ramadhan, Allah SWT buka peluang keampunan seluas-luasnya. Sepatutnya kita yang banyak dosa ni, rasa kasih sayang Allah SWT tu tumpah pada diri kita.
Masih lagi Dia sudi berikan peluang, dengan memberikan Ramadhan kepada kita.

[Langitilahi.com]

Posted by Picasa

Kita Kena banyak menangis

Saturday, July 7, 2012
Salam, 

Dalam usia yg hampir menjangkau 40 tahun - alhamdulilah dengan izin Allah berbagai ragam manusia yg dihadapi. Bukan sedikit juga bilangan yg benar-benar menguji kesabaran dan keimanan. 

Namun hampir pasti, kita tidak mampu untuk mengubah orang dan tidak akan mampu jika tidak dengan pertolongan rabb yg maha tinggi! Dalam siri motivasi yg selalu akak ikuti setiap pagi@ ikim jam 7:30am - memberi manfaat yg besar. Kita tak boleh ubah orang tapi kita boleh ubah diri kita kepada tahap yg lebih baik. Caranya bagaimana? 

Tegakkan islam dalam diri kamu nescaya akan tertegak islam disekeliling kamu. Spill efect ini hanya boleh diperolehi berkat dari kesabaran dan limpahan nur serta rahmat dari Allah berpunca dari usaha kita mendekatkan diri denganNya. Kalau dulu rajin baca quran sekarang mungkin perlu dipertingkatkan dgn memahami kalam Allah ini. Kalau dulu tutup aurat sekadarnya sekarang perlu diubah kepada tudung yg lebih sempurna. Kalau dulu kita bangun malam utk tgk bola tapi sekarang boleh bangun malam utk solat tahajud. Begitulah contohnya...amal soleh yg kita lakukan dgn ikhlas - Insya allah ganjaranNya besar. 

Allah melihat kepada amalan yg paling baik (al-mulk 67:2). Kekalkan silaturrahim dan mintalah bantuan dariNya atas apa saja masalah yg dihadapi kerana dia yg maha mengetahui. Menghadapi org yg kafara (ingkar) perlu byk sabar, byk berdoa supaya dia berubah, byk menangis utk munajad kpd Allah. Lelehan airmata itu juga satu doa kerana ia meluncur laju bersama isi hati dan Allah maha mengetahui segala isi hati (al-luqman 31:23). 

Akhirnya kita akan faham bahawa setiap inci kehidupan ini tiada yg kita boleh declare sebagai kita punya. Semua Allah beri pinjam dan bila dikehendaki utk dipulangkan, kita perlu lakukan - suka atau tidak. Malah kita akan ditanya pulak selama tempoh pinjaman itu apakah kita ikut terma dan syarat yg ditetapkan oleh Allah. Jadi tiada apa yg perlu dibanggakan kerana semua milik Allah. 

Sekadar renungan: 

Hiduplah sebagaimana kamu mahu sesungguhnya kamu akan mati, cintalah siapa yang kamu mahu sesungguhnya kamu akan berpisah dengannya, dan buatlah sebagaimana kamu mahu sesungguhnya kamu akan ditanggungjawabkan." (imam al- Ghazali)

Hey You..!

Tuesday, July 3, 2012

Posted by Picasa

Rahsia menjadi Tenang

Suatu hari Hassan al-Basri rahimahullah telah didatangi oleh seorang lelaki lalu bertanya beliau tentang rahsia ketenangan hidup beliau , lalu beliau memberi jawapan berikut:



1. Aku tahu bahawa rezki yang Allah tetapkan bagiku tidak akan diambil oleh orang lain, maka hatiku menjadi tenang.

2. Aku tahu bahawa orang lain tidak akan dapat beramal untukku , maka aku sibukkan diriku untuk melakukan amal kebajikanku.
3. Aku tahu bahawa Allah s.w.t sentiasa melihatku, maka aku malu untuk melakukan maksiat.

4. Aku tahu bahawa kematian sentiasa menantiku, maka aku persiapkan diriku dengan bekalan untuk berjumpa dengan Tuhanku.
Pandanglah setiap ujian dan kejadian yang kita lalui di dunia ini dengan pandangan mata hati nescaya diri akan tenang. Setiap apa yang berlaku adalah dalam rencana Allah.


dan Ingatlah pesan Nabi S.A.W

 "Seorang mukmin tidak akan berasa kenyang dengan kebaikan sehinggalah penghujungnya ialah syurga."

Riwayat at-Tirmizi, hadis hasan


When you choose Allah over everything else, He will most certainly take care of you.


MUSLIM ARE EXTREMIST ?

Friday, June 22, 2012
Yes We are Extremist..!
We are extremely Kind
We are extremely Generous
We are extremely Honest
We are extremely Modest
We are extremely Just
We are extremely Peace loving
We are extremely Truth loving
...
We are extremely Shariah (Islamic Laws) abiding.
We are extremely against Terrorism and Oppression.
We are extremely against Adultery, Fornication
We are extremely against killing of female child
We are extremely against killing of any innocent life
We are extremely against Riba (Interest/ Usury)
We are extremely against Alcohol, drugs, and gambling.
We are extremely against anti- social elements
We are extremely against prostitution
We are extremely against Nudity, phonograph, obscenity .
We are extremely against all evils
We are extremely for all that is Good.

WE ARE EXTREMELY MUSLIM !!!

"O you who believe! Enter perfectly into Islâm and follow not the footsteps of Shaitân (Satan). Verily, he is to you a plain enemy." [Al-baqarah 2:208]
 


FB: sentuhan qalb

Penawar - not from the drugs

Salam.

Saya baru guna- 2 minggu tapi Alhamdulilah ada rasa perubahan. Hanya Allah yang maha penyembuh..dalam tercari-cari ubat yang bukan berasaskan dadah huhu...aunty saya suggest utk makan benda ni..murah dan senang dapat. Tak pasti utk orang lain tapi apa salahnya cuba dan tawakallah kepada Allah - Dia yang maha penyembuh.

Khasiatnya- melalui pembacaan: boleh legakan sakit-sakit sendi, darah tinggi, kencing manis, buang toxin, masalah sembelit dan boleh kuruskan badan? Aduh yang terakhir tu agak sukar mempastikannya kerana ubat kurus yang sebenar adalah KURANGKAN MAKAN haha..

Apa kebendanya ye yang saya cerita ni..? 

Ia adalah physilium husk..bleh google - byk ceritanya - ada yang pro dan cons so anda semua boleh pertimbangkan sebaik-baiknya.

Cara Makan - Pagi-pagi sebelum sarapan.

kalau makan dia saja mestilah tak sedap..

Air suam - agak2 1/2 cawan

Madu 2 sudu teh

Cuka epal/Kurma

1 Sudu teh physilium husk

Bancuh semua dan minum segera..jangan tangguh sebab ia akan kembang nanti sure tak lalu nak telan. So..MINUM SEGERA!

Kat mana nak beli ?

Madu - syifa buleh, hiraq buleh pendek kata apa je asalkan madu

Cuka Epal - Kedai arab di KL ni byk Insya allah, kat jusco pun kekadang ada kiosk jual

physilium husk - saya beli kat tesco - section makanan organic

Cuma kena berhati-hati sebab ada sesetengah orang mungkin tak sesuai utk dimakan ketika hampir nak datang bulan. Sebab kalau tekanan darah rendah akan bertambah rendah dan mungkin menyebabkan pening dan pusing..

Apapun semua yg Allah jadikan ada manfaatnya, tinggal kita yang tidak tahu dan tidak bersyukur atas nikmat yang telah diberikan..


Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.(An-Nahl 16:69)


pokok physilium husk






Perkongsian Bacaan : Anti Poligami?

Thursday, June 21, 2012
Apabila wanita anti poligami, sebenarnya mereka telah mengecewakan wanita lainnya. Bahkan anti-poligami itu merupakan perbuatan yang zalim. Contohnya seorang lelaki yang sudah bergelar suami berkenalan dengan wanita lain lalu wanita itu sangat mencintai si lelaki. Jika poligami dihalang, maka wanita tersebut akan kecewa dan merana batinnya. 

Apabila cinta disekat, maka ia menjadi suatu yang sangat menyakitkan. Paling tidak apabila lelaki tersebut berpoligami, isteri pertama masih menjadi isteri dan tidak diceraikan. Namun, tidak boleh bagi lelaki untuk berpoligami jika dia tahu dia tidak mampu berlaku adil kelak.

[ JANGAN TERUSKAN MEMBACA NOTA INI SEHINGGA TAMAT JIKA ANDA TIDAK DAPAT MENGHADAM 'ENDING'NYA. ]

Golongan bijaksana

Saturday, June 2, 2012

Teladan Ikutan


Hargai Ilmu

Tuesday, May 29, 2012
Salam,

Ilmu yang baik tidak wajar disia-siakan. Peluang adalah kata kunci utama kepada kemahuan. Bertitik tolak dari situ, saya mula rajin mendengar dan mencari - ilmu yang bermanfaat dari pelbagai sumber program di radio, TV media cetak, peluang hadir kursus, internet apatah lagi..hatta kepada orang yang ditemui semasa dalam perjalanan, perjumpaan dan apa saja - prinsipnya mesti positif dan membina serta mempunyai hikmah dan ibrah..

Baru-baru ini ada terdengar rancangan motivasi kelolaan Ustaz Hasrizal (Abu Saif) - berkaitan realistic thinking dan antara isu yang turut dibincangkan ialah mengenai aduan orang ramai/sahabat beliau sendiri yg merasakan bahawa mereka tidak pandai menulis..dan saya sendiri - pada mulanya sangat mengagumi penulis-penulis yang pandai menulis artikel, dan merasakan diri saya sama seperti apa yang orang lain rasa - tidak cukup ilmu dan pengalaman untuk menulis. Justeru itu, saya menjadikan blog ini sebagai platform menggilap bakat penulisan. Sungguh - saya memang suka menulis. Kalau diberi peluang mahu menjadi kolumnis dan mengajar. Saya boleh mengajar bahasa Arab - walaupun untuk sekolah rendah, saya boleh menterjemah Quran Tafsir yang berbahasa Arab - hasil bimbingan Ustaz kesayangan saya walaupun saya bukan berkelulusan BA bahasa Arab. Kerjaya saya berkait rapat dengan penulisan kertas cadangan. Malah saya telah menegakkan panji-panji bahawa saya lebih rela menulis dari mengira! 
Prinsip Abu Saif mudah - Kadang kala kita perlu dipaksa sebelum menyukai sesuatu..baru ia akan datang minat..dan pada pendapat beliau kebolehan bercerita/menerangkan adalah timbul dari kefahaman yang mendalam tentang sesuatu perkara dan pemerhatian dari hati nurani. Katanya lagi - semua orang ada kebolehan untuk menulis - bezanya ialah persepsi seseorang ke atas peristiwa / pengalaman yang berlaku. Jika berdasarkan kepada pengalaman hidup - orang yang berusia 20 tahun bermakna telah ada 20 tahun pengalaman hidup dan jika ia meningkat maka bertambah tingkatan pengalaman tadi. So...janganlah memperkecilkan pengalaman hidup anda..kita perlu menukar perpektif pengelihatan..ada banyak beza melihat dengan mata fizikal dan mata jiwa.

Melalui penulisan, ilmu dapat dikongsikan bersama pembaca yang lain.

Saya suka tu...



Perkongsian Bacaan: Samakah Yang Buta dengan Yang Celik.

Saturday, May 19, 2012

Nota Penuh Kuliah Subuh oleh Ustaz Baharuddin Ayudin bertajuk:

Samakah Yang Buta dengan Yang Celik.

Surah al-Fatir: [35:18-23] Terjemahan: Dan (ketahuilah), seseorang pemikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain, dan jika seseorang yang berat tanggungnya (dengan dosa), memanggil (orang lain) untuk menolong memikul sama bebanan itu, tidak akan dapat dipikul sedikitpun daripadanya, walaupun orang yang diminta pertolongannya itu dari kerabatnya sendiri. Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) hanyalah memberi peringatan kepada orang-orang yang takut (melanggar hukum-hukum) Tuhan semasa mereka tidak dilihat orang dan semasa mereka tidak melihat azab Tuhan, serta mereka mendirikan salat. Dan sesiapa yang membersihkan dirinya (dari segala yang dilarang) maka sesungguhnya ia melakukan pembersihan itu untuk kebaikan dirinya sendiri dan (ingatlah), kepada Allah jualah tempat kembali. [19] Dan tidaklah sama orang buta dengan orang yang melihat. [20] Dan tidaklah sama gelap-gelita dengan cahaya yang terang-benderang. [21] Dan tidaklah sama suasana yang teduh dengan yang kencang panasnya. [22] Dan (Demikianlah pula) tidaklah sama orang-orang yang hidup dengan orang-orang yang mati. Sesungguhnya Allah, (menurut undang-undang peraturan-Nya), dapat menjadikan sesiapa yang dikehendakinya mendengar (ajaran-ajaran Kitab Allah serta menerimanya), dan (engkau wahai Muhammad) tidak dapat menjadikan orang-orang yang di dalam kubur mendengar (dan menerimanya). [23] Engkau tidak lain hanyalah seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran.

1. Ayat ini menjelaskan tentang hukum dan peraturan yang telah Allah - Jalla wa 'Ala - tetapkan, bahawa tiada sesiapa pun boleh menanggung dosa orang lain. Tiadalah bagi manusia itu melainkan apa yang ia sendiri usahakan. [53:39]. Jika ia menginfaqkan hartanya, maka ia beroleh kebaikan daripadanya. Jika ia bakhil, maka ia merugikan dirinya sendiri. Tiada sesiapa pun yang dapat menghadiahkan pahala kepadanya, baik ketika ia masih hidup dan juga selepas ia mati. Daripada Abu Hurayrah, katanya: RasululLah - SallalLahu 'alaihi wa sallam - bersabda: 

"Apabila meninggalnya seseorang manusia, terputuslah daripadanya amalannya kecuali daripada tiga perkara: Kecuali daripada sedekah jariyah, ilmu yang dimanfaatkannya atau anak soleh yang mendoakannya." - Sahih Muslim, 14-[1631]. Kata al-Imam al-Shafiiy - rahimahulLah:

"Bahawa menghadiahkan pahala bacaan al-Qur'an itu tidak sampai kepada si mati kerana ia bukan hasil amalan dan usahanya. Oleh kerana itu, amalan ini tidak pernah dianjur dan dibimbing, baik menerusi nas atau isyarat. Bahkan amalan sedemikian tidak pernah disebutkan bahawa ia dilakukan oleh mana-mana sahabat - radiyalLahu 'anhum. Jika amalan tersebut baik, tentulah mereka lebih dahulu melakukannya daripada kita. Dalam bab qurubat ini, kita hendaklah berpada merujuk kepada dalil, bukan berpandukan kepada qiyas atau pendapat orang. Adapun doa dan sedekah, maka ijma' kaum muslimin tentang sampai pahalanya menurut sebagaimana yang diterangkan nas mengenainya." - Tafsir al-Qur'an al-Azim, [7:465]

2. Ini adalah peringatan. Namun begitu peringatan ini tidak akan berguna melainkan kepada orang yang mahu mengikut petunjuk Allah dan takutkan-Nya walaupun ia tidak melihat-Nya dan tidak melihat azab-Nya. [36:10-11] Ini semua hanya mungkin dapat dilakukan oleh orang yang hatinya sentiasa berhubung dengan Allah. Antaranya menerusi ibadat salat yang telah ditetapkan waktunya setiap hari. Justeru salat itu sendiri adalah munajat seorang hamba kepada Tuhannya. Daripada Anas bin Malik, katanya: RasululLah - SallalLahu 'alaihi wasallam - bersabda:

"Sesungguhnya seseorang kamu apabila bangun mendirikan salat, maka sesungguhnya ia sedang bermunajat kepada Tuhannya." - Sahih al-Bukhariy [405].

Selain itu, segala peringatan itu hanya berguna kepada orang yang mahu membersihkan diri daripada syirik dan istiqamah mencari keredhaan Allah dengan mentawhidkan-Nya semata-mata.

‎3. Apabila tibanya hari di mana datangnya bunyi yang memekakkan. Langit pada hari itu digulungkan, [39:67] bintang-bintang berguguran, [89:2] lautan meluap-luap, [89:3] gunung-ganang dihancurkan. [81:3] Kehidupan dunia yang dahulunya dipuja dan dimegahkan sudah tiada. Ia sudah punah dan binasa. Kemudian roh dipertemukan semula kepada tubuhnya. [81:7] Kesemua amalan manusia akan dihisab. Pada hari itu kehidupan adalah sendiri-sendiri. Pada hari itu manusia lari dari saudaranya, dari ibu dan bapanya, dari isteri dan anak-anaknya. [80:34-37] Seorang bapa tidak dapat menolong anaknya dan seorang anak tidak dapat menolong bapanya. [31:33] Pada hari itu yang berguna ialah IMAN dan AMAL SALIH ketika di DUNIA ini. [26:88-89]

4. Samakah orang yang buta [11:24] dengan orang yang melihat? [6:122] Samakah di antara zulumat [6:39] dengan nur? [33:43] Samakah di antara teduh [56:27-37] dengan panas terik? [56:41-44] Samakah di antara hidup dengan yang mati? [6:122] 

Wallahu a'lam. 

Edited by Me [Hafidz Ben Rahman] 

His Plan. Trust Him.

Thursday, May 10, 2012




Therefore remember Me (by praying, glorifying, etc.). I will remember you, and be grateful to Me (for My countless Favours on you) and never be ungrateful to Me. O you who believe! Seek help in patience and As-Salat (the prayer). Truly! Allah is with As-Sabirin (Albaqarah 2:  152-153)

WAJIB BERHIJAB DAN HARAM BERSALAM

Wednesday, May 9, 2012
Salam..


Ukhti sekelian..terbaca ini di FB dan rasa ia perkongsian yang menarik...kewajipan wanita itu Jaga Aurat dan Taat Suami. Kata nabi ramai wanita di neraka kerana tidak jaga aurat dan kufur nikmat (akan semua pemberian suami).. tidak puas hati dengan pemberian suami..

Masa dalam perjalanan ke tempat kerja - terserempak dengan ramai ukhti yg menunggang motor tetapi tidak menutup kaki lebih expose kalau berbaju kurung/berkain ....maka tersingkaplah aurat - sama ada tidak perasan, tidak tau atau tidak peduli wallahu'alam




Ingatlah - tutup aurat adalah arahan Allah yang jadikan langit dan bumi dan mentadbir alam, yg jadikan diri kita semua, yg telah menetapkan siapa yang ingkar balasannya neraka.

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang bisa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan jangan menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, putera-putera lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang ‘aurat wanita. Dan jangalah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka.Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.” – (Surah an-Nur ayat 31)


Sharing is caring..