Tuesday, July 3, 2012

Rahsia menjadi Tenang

Suatu hari Hassan al-Basri rahimahullah telah didatangi oleh seorang lelaki lalu bertanya beliau tentang rahsia ketenangan hidup beliau , lalu beliau memberi jawapan berikut:



1. Aku tahu bahawa rezki yang Allah tetapkan bagiku tidak akan diambil oleh orang lain, maka hatiku menjadi tenang.

2. Aku tahu bahawa orang lain tidak akan dapat beramal untukku , maka aku sibukkan diriku untuk melakukan amal kebajikanku.
3. Aku tahu bahawa Allah s.w.t sentiasa melihatku, maka aku malu untuk melakukan maksiat.

4. Aku tahu bahawa kematian sentiasa menantiku, maka aku persiapkan diriku dengan bekalan untuk berjumpa dengan Tuhanku.
Pandanglah setiap ujian dan kejadian yang kita lalui di dunia ini dengan pandangan mata hati nescaya diri akan tenang. Setiap apa yang berlaku adalah dalam rencana Allah.


dan Ingatlah pesan Nabi S.A.W

 "Seorang mukmin tidak akan berasa kenyang dengan kebaikan sehinggalah penghujungnya ialah syurga."

Riwayat at-Tirmizi, hadis hasan


When you choose Allah over everything else, He will most certainly take care of you.


No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...