Sunday, November 6, 2011

Rindu ini bertandang lagi..

Salam Ikhwan dan Akhawat..


Eid Mubarak! Eidul Adha 1432H..


Rasa sebak sejak dari semalam..teringat diri ini pernah hadir di tempat-tempat suci itu..memulai kembara suci @ Musim Haji 1428 terasa masih segar di ingatan...Selepas zohor semalam terbayang-bayang berada di Padang Arafah.." Berdoa pada Hari Arafah juga termasuk dalam waktu-waktu mustajab berdoa..Menurut riwayat Tirmizi, Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:-"Sebaik-baik doa adalah pada Hari Arafah"..

Sepulang dari Surau pagi tadi sekali lagi diterpa rasa sayu..rindu..ajaibnya Baitullah...menyapa kerinduan untuk kembali lagi..Perjalanan Haji adalah yang terindah dalam kehidupan seorang muslim. Panggilan Haji/Umrah adalah jemputan dari Allah untuk menjadi tetamunya. Sungguh Jemputan ini juga mengandungi keajaiban yang sukar difikirkan oleh Akal - saat diterima menjadi tetamunya tau2 sudah selesai semua urusan medical check up, passport haji telah berada dalam genggaman, gelang, cuti haji diluluskan-walaupun ada sedikit kesukaran tapi akhirnya selesai juga dengan izin Allah..Urusan bagasi juga selesai tepat pada waktunya..begitu aturan Allah..- Tiada yang dapat menghalang jika dia hendak memberi dan tiada siapa dapat memberi jika Dia menghalang.   Hari berangkat - penuh syahdu..bermula di kelana Jaya telah dapat mendengar talbiah bersahutan di telinga saya ini..Sebaik menaiki pesawat Jumbo Saudi Arabian Airlines - juga semakin bersahutan kedengaran..suara siapakah itu? Namun saya tetap tenangkan diri..memikirkan perjalanan ini perjalanan suci..Apa yg perlu digusarkan lagi..Tasbih, Tahmid dan Takbir!


Namun disebalik keterujaan, ketika meninggalkan anak kesayangan adalah satu kepiluan yang tidak dapat dibayangkan..pada masa itu Hana baru berusia 5 tahun - masih kecil ditinggalkan bersama Ayah, Mak cu Ekin dan Ummi.


Sungguh..pekerjaan Haji memerlukan jihad menentang hawa nafsu kesombongan, memupuk semangat saling membantu sesama muslim kerana setiap perjalanan mempunyai kesusahannya, perhimpunan agung umat islam- menunjukkan kesatuan ummah. Paling UTAMA adalah keikhlasan hati mengadap ilahi, tunduk dan merendah diri mengharap keampunannya..memohon syurganya dan dijauhi dari azabNya.

Berada di Makkah/Arafah/Murdzalifah/Mina dalam keadaan berihram hingga selesai bertahallul- ada pelbagai tarbiah yang boleh kita perolehi - Antaranya, mengajar kita menjadi orang yang berkata benar, ikhlas dan orang yang paling taat dalam mengikuti perintah ALLAH dan yang paling suka mengikut petunjuk ALLAH (AL-QURAN). Bila pulang ke tanah air..jika perasaan yang sama diterapkan, Insya Allah- ia menunjukkan  barometer keimanan kita berada pada tahap bacaan yang baik dan kewajipan kita ialah memastikan barometer keimanan itu sentiasa menunjukkan bacaan yang paling baik dan mengekalkannya.

Sekadar perkongsian bacaan the story of great sacrifice: 

Remember the part when Shaytaan was coming to “advise” Ibrahim not to obey Allah? This is the sort of “advice” that we mostly fall for each day that makes us unproductive! Shaytaan each day turns up and tells you “no need to work on that project..it’s too hard, leave it today, you seem tired”.. OR “you can’t do that, you’re too young/old/stupid/busy to work on this project, someone else will do it.”

Day in and day out he comes to us and distracts us, acting as our trusted advisor to stay away from good deeds an keep us lazy and unproductive. Today, I want you to pelt shaytaan with stones of knowledge, hard work, sincerity and perservance whenever you hear such ‘advice’ from him!

Semasa berjalan di terowong muassim untuk ibadah melontar..

Sungguh..rindu ini bukan dibuat-buat..saya cari dan dengar lagu ini sekadar hiburan dan mudahan membakar semangat kawan-kawan saya untuk menunaikan haji pada masa akan datang. Malah saya juga bercita-cita untuk menunaikan haji lagi kali ini bersama Hana (tapi kena tunggu dia besar sikit lagi dan lebih faham tentang Islam) - semoga Allah kabulkan niat saya ini, sebelum dijemput oleh panggilanNya yang Akhir.

Amin! 


2 comments:

  1. salam alaik.. labbaikallahu..
    alhamdulillah, mabruk kerna menjadi insan terpilih.
    moge terus dilorongkan kemudahan, keberkatan, kenimatan drNya.. salam juang.. salam ukhwah...

    barakallahu... ;)

    ReplyDelete
  2. uh... 1428H enti ke tanah suci ;) maaf, ana tak perasan.. ana lihat entri ni baru nov 2011. ;) ala kullihal.. alhamdulillah.. dh slmt ke sana..

    ReplyDelete

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...