Perkongsian Bacaan: Tuduhan yang biasa ditanya kepada perempuan yang berpoligami

Friday, August 31, 2012
Salam, 

Terbaca mengenai perkara ini di salah satu blog yg saya minati - Tuduhan yang biasa ditanya kepada perempuan yang berpoligami

Tidak malukah mencuri suami orang?

1. Jika dikatakan sebagai mencuri, mungkin lebih baik bertanya pada ALLAH dan mengharap jawapan dariNYA. Malah segala persoalan yang dilontarkan jawapannya ada pada ALLAH yang sempurna mengatur urusan hambaNYA. 

Tidakkah rasa berdosa kerana berbahagia atas kesedihan isteri yang lain?

2. Tidak perlu rasa bersalah, tapi yes perlu rasa  empati dan simpati. Poligami bukan ujian yang calang-calang untuk perempuan esp isteri pertama. Jemputlah masuk ke alam poligami, insyaALLAH baru tahu akan rasa kesakitannya dan kemanisannya. Its Allah's plan. We just have to trusts Him.

Betulkah Takdir? 

3. Saya tak salahkan takdir, saya hanya mengusahakan takdir saya semampunya, at the end ketetapan ALLAH yang menentukan sejauh mana usaha dan niat saya itu menjadi kenyataan.

Tidak ada lelaki bujang yang lain?

4. Tentu ada! Tetapi Allah maha kaya - dalam ramai lelaki bujang itu tidak seorang pun ditakdirkan menjadi jodoh.

Ketahuilah..adakalanya tuduhan-tuduhan ini adalah dari kalangan saudara mara terdekat dan bertindak menjauhi diri atas alasan takut jika takdir yang sama akan menimpa mereka/suami mereka. Inilah yang paling pahit dan zalim. Zalim kerana memutuskan silaturrahim dan zalim kerana menidakkan takdir yang Allah telah tentukan. 

Firman Allah:

Menuduh orang mukmin lelaki atau perempuan tanpa ada kesalahan yang mereka perbuat maka orang itu sedang berdusta dan nyata sedang memikul dosa.(Al-Ahzaab 33:58)


Walau siapapun kita, apapun pangkat kita, apapun status kita..- sebenarnya kita ini adalah hamba kepada Allah yang mengatur setiap inci langkah dalam kehidupan ini. Matlamat hidup kita di dunia dan cita-cita kita adalah untuk masuk ke syurga Allah yang paling tinggi. Maka kita perlu sibuk mengatur strategi utk hidup yang lebih kekal abadi dari sibuk memikirkan hal dunia yang bersifat sementara.

Tidaklah sama ahli neraka dan ahli Syurga; ahli Syurgalah orang-orang yang beroleh kemenangan (mendapat segala yang diingini).

Eid Mubarak@Madinah 1433H

Tuesday, August 28, 2012
Salam,

Sama sekali tidak menyangka. Tidak dalam perancangan. Jauh sekali berangan-angan.

Tapi yang pasti - termasuk dalam doa-doa yang pernah dipohon sebelum ini. Berpuasa dan berhari raya di tanah suci. Merasai nikmat sebagai hamba di sana. Mengabdikan diri sepenuh hati. Syukur yang teramat...mimpi jadi nyata.

Subuh di Nabawi pada hari raya pertama dan Solat Eid selepas waktu syuruk ketika tu waktu baru menunjukkan 6.30 pagi. Solat di sebelah ibu tercinta dan ribuan umat manusia yang lain- majoriti orang arab tentunya. Pandang sekeliling - macam tak puas menikmati saat sehening itu. Takbir bersahutan - tanda kemenangan. Jihad melawan nafsu. 

Takbirnya juga berbeza dari di tanahair kita..byk selawat atas nabi. Dek terlalu leka memerhati anak-anak dan mak-mak arab melaram di pagi raya..sampai lupa nak rakam. huhu..

Cerita bab melaram - memang amazing lah..subuh di Madinah masuk waktu Jam 4.35pagi..maknanya diorang datang tentu lebih awal..jam 3.30 dah berebut tempat..anak-anak ni melaram baju baru dan kasut gemerlapan warna biru.merah..dan ada yang  sarung dress macam princess aduhai bergaya betul..! Mak dia pulak tentulah berjubah blink-blink..hari tu terpandang satu kat safwa towers jubah bertatah batu swarovski - harga mak aii..alfun riyals!

Ini adalah sebahagian dari kisah hidup saya..yang pasti ibrah dari perjalanan ini amat banyak dan ketahuilah dalam apa pun keadaan - syukurlah kerana bersyukur amat susah untuk dilakukan kerana sifat semulajadi manusia adalah suka membantah. 

Firman Allah: 

Nikmat Allah terlalu luas kepada hamba-hambaNya. Bersyukurlah. Jika kamu bersyukur, Allah pasti akan tambah. (14:7)

Semoga Allah terima puasa kita dan semua amal soleh yang kita lakukan. Kita tak mau yang lain - hanya mau syurga sebagai balasannya..!


Resepi Hidangan Barakah: Nasi Terbalik (Almaqlubah) n Tomato salatah

Wednesday, August 1, 2012

Salam,
Resepi hari ni sangat mengancam...Tak boleh tahan!



Tomato salatah  - walaweh...kecur air liuq!


Silakan mencuba ye puan2 - beras nasi arab dijual di pasar kajang (kedai india) dekat dengan tempat jual ayam - berasnya panjang2 dan sedap. Harga: RM14.00 per KG. well mahal sikit tapi berbaloi2. Basmathi pun OK je..

Ada byk benarnya kata2 ini:

"Hidup ini tumpang menumpang. Di situlah lahirnya syukur kita kepada Allah. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang diusahakan oleh petani, ada ikan yang dicari nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberikan sepinggan nasi kepada kita. Alangkah kerdilnya kita di bumi Allah ini... Maka siapakah kita untuk menolak agama Allah?" 


:::Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat:::

Sharing is caring..