Saturday, July 7, 2012

Kita Kena banyak menangis

Salam, 

Dalam usia yg hampir menjangkau 40 tahun - alhamdulilah dengan izin Allah berbagai ragam manusia yg dihadapi. Bukan sedikit juga bilangan yg benar-benar menguji kesabaran dan keimanan. 

Namun hampir pasti, kita tidak mampu untuk mengubah orang dan tidak akan mampu jika tidak dengan pertolongan rabb yg maha tinggi! Dalam siri motivasi yg selalu akak ikuti setiap pagi@ ikim jam 7:30am - memberi manfaat yg besar. Kita tak boleh ubah orang tapi kita boleh ubah diri kita kepada tahap yg lebih baik. Caranya bagaimana? 

Tegakkan islam dalam diri kamu nescaya akan tertegak islam disekeliling kamu. Spill efect ini hanya boleh diperolehi berkat dari kesabaran dan limpahan nur serta rahmat dari Allah berpunca dari usaha kita mendekatkan diri denganNya. Kalau dulu rajin baca quran sekarang mungkin perlu dipertingkatkan dgn memahami kalam Allah ini. Kalau dulu tutup aurat sekadarnya sekarang perlu diubah kepada tudung yg lebih sempurna. Kalau dulu kita bangun malam utk tgk bola tapi sekarang boleh bangun malam utk solat tahajud. Begitulah contohnya...amal soleh yg kita lakukan dgn ikhlas - Insya allah ganjaranNya besar. 

Allah melihat kepada amalan yg paling baik (al-mulk 67:2). Kekalkan silaturrahim dan mintalah bantuan dariNya atas apa saja masalah yg dihadapi kerana dia yg maha mengetahui. Menghadapi org yg kafara (ingkar) perlu byk sabar, byk berdoa supaya dia berubah, byk menangis utk munajad kpd Allah. Lelehan airmata itu juga satu doa kerana ia meluncur laju bersama isi hati dan Allah maha mengetahui segala isi hati (al-luqman 31:23). 

Akhirnya kita akan faham bahawa setiap inci kehidupan ini tiada yg kita boleh declare sebagai kita punya. Semua Allah beri pinjam dan bila dikehendaki utk dipulangkan, kita perlu lakukan - suka atau tidak. Malah kita akan ditanya pulak selama tempoh pinjaman itu apakah kita ikut terma dan syarat yg ditetapkan oleh Allah. Jadi tiada apa yg perlu dibanggakan kerana semua milik Allah. 

Sekadar renungan: 

Hiduplah sebagaimana kamu mahu sesungguhnya kamu akan mati, cintalah siapa yang kamu mahu sesungguhnya kamu akan berpisah dengannya, dan buatlah sebagaimana kamu mahu sesungguhnya kamu akan ditanggungjawabkan." (imam al- Ghazali)

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...