Wednesday, May 9, 2012

WAJIB BERHIJAB DAN HARAM BERSALAM

Salam..


Ukhti sekelian..terbaca ini di FB dan rasa ia perkongsian yang menarik...kewajipan wanita itu Jaga Aurat dan Taat Suami. Kata nabi ramai wanita di neraka kerana tidak jaga aurat dan kufur nikmat (akan semua pemberian suami).. tidak puas hati dengan pemberian suami..

Masa dalam perjalanan ke tempat kerja - terserempak dengan ramai ukhti yg menunggang motor tetapi tidak menutup kaki lebih expose kalau berbaju kurung/berkain ....maka tersingkaplah aurat - sama ada tidak perasan, tidak tau atau tidak peduli wallahu'alam




Ingatlah - tutup aurat adalah arahan Allah yang jadikan langit dan bumi dan mentadbir alam, yg jadikan diri kita semua, yg telah menetapkan siapa yang ingkar balasannya neraka.

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang bisa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan jangan menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, putera-putera lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang ‘aurat wanita. Dan jangalah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka.Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.” – (Surah an-Nur ayat 31)


No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...