Friday, May 4, 2012

Menangani kesedihan..

Salam,


Adakala kita berasa sedih..dan punca kesedihan itu pelbagai sebab dan musababnya.

Namun jangan membiarkan emosi mengatasi kewarasan akal fikiran kerana menangani emosi juga adalah sebuah mujahadah yang luhur.

Meskipun sedih, tetapi kehidupan perlu diteruskan. Walaupun pahit, amanah perlu dijaga.

Tanamkan dalam diri:
1)Sentiasa ingat mati,
2)Akhirat adalah hidup yg kekal
3)Yakinlah bahawa tiada apa dpt menghalang jika Allah nak beri dan tiada siapa dapat memberi jika Allah halang. Setiap dari kita akan pulang mengadap Allah.

Bagi menangani kesedihan

a)Ketika berduka- ingat akan janji Allah:

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal , dan mengerjakan sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.(Al-Baqarah 2:277)

Untuk orang-orang yang berusaha menjadikan amalnya baik dikurniakan segala kebaikan serta satu tambahan yang mulia dan air muka mereka pula (berseri-seri) tidak diliputi oleh sebarang kesedihan dan kehinaan. Mereka itulah ahli Syurga, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. (Yunus 1026):

Syarat amal : 1) Sebagaimana yang diperintah oleh Allah 2) Mengikut Nabi 3) Ikhlas.

b)Ketika bersedih bacalah doa-doa untuk menghilangkan rasa sedih dan dukacita yang diamalkan oleh Rasulullah. - Dalam kitab hisnul muslim.

c)Solat sunat - sehingga rasa sedih hilang.

d)Baca kalamNya kerana itulah channel Allah berbicara dengan kita

e)Jangan ikut bisikan-bisikan dan hasutan syaitan. - contohnya: terdengar-dengar suara orang yg marahkan kita..(supaya kita jadi lebih sedih, marah dan dendam. Akhirnya putuskan silaturrahim..nau'zubillah - nanti kita juga bersekongkol dengan mereka sebab memang kerja syaitan untuk memutuskan silaturrahim)

Semoga Allah terus berikan kekuatan kepada muslimin n muslimat sekelian. Jika kita jaga Allah dan Allah akan jaga kita.

Penggantungan kita hanya kepadaNya.

1 comment:

  1. Thank you kak..insyaAllah..nak letak dalam blog saya ye..supaya tak lupa dan selalu boleh refer balik :)

    ReplyDelete

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...