Tuesday, April 12, 2011

Jamalun = Unta

Salam,

Hanya ada di padang pasir..Begitulah ajaibnya makhluk yang satu ini berkhidmat dengan taat setia kepada tuannya. Kelebihan performancenya di padang pasir tak dapat disangkal lagi..Allah sebut tentang penciptaan unta dalam ayat berikut:


Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana ia diciptakan. (QS. Al-Ghaasyiyah, 88:17)

Bulunya tebal dan tidak tertembus walau panas yang terik di tengah padang pasir. Bulu ini juga membantu menghangatkan badan unta tatkala musim sejuk yang membeku. Unta di padang pasir tidak terpengaruh dengan suhu walaupun bacaan celciusnya mencecah 50'C..malah unta yang berbonggol dua seperti dalam gambar di bawah boleh bertahan hidup dalam cuaca yang sejuk sehingga -50'C. Malahan mampu untuk bertahan hidup di dataran tinggi setinggi 4000m di atas permukaan laut.



Bulu mata unta juga lebat dan cantik..Mata unta memiliki dua lapisan bulu mata - bila tengok dekat-dekat ternyata pandangan matanya sayu..Bulu mata ini juga saling berkait seperti perangkap yang melindungi matanya dari ribut pasir yang sering melanda padang pasir. 


Bertambah kagum lagi - Unta juga mampu untuk menutup lubang hidungnya daripada dimasuki pasir. Subhanallah..!!

Kebolehan yang lain ialah - ia mampu untuk minum air sehingga 30 liter dalam masa kurang dari 10 minit...!! Phew..hebatnya..

Selain itu, unta mempunyai selaput lendir dalam hidungnya yang 100 kali lebih besar daripada manusia. Dengan selaput lendir yang besar inilah membolehkan unta menyerap lembapan sehingga 66% kelembapan yang ada pada udara.

Sungguh nikmat Allah sangat banyak kepada umat manusia....malas untuk berfikir dan menajamkan minda - look around yourself..! 

Kasih sayang Allah mendahului kemurkaanNya..

Dan Allah menjadikan bagi kamu rumah-rumah (yang kamu dirikan itu) tempat tinggal; dan Ia menjadikan bagi kamu dari kulit binatang-binatang ternak: khemah-khemah (tempat berteduh), yang kamu mendapatinya ringan (di bawa ke mana-mana) semasa kamu merantau dan semasa kamu berhenti; dan (Ia juga menjadikan bagi kamu) dari berjenis-jenis bulu binatang-binatang ternak itu, berbagai barang perkakas rumah dan perhiasan, (untuk kamu menggunakannya) hingga ke suatu masa. (Surah An-Nahl 16: 80)

Diriwayatkan bahawa seorang arab badwi datang kepada rasulullah dan bertanyakan tentang Allah. Nabi s.a.w pun menbacakan ayat 80 dan 81 dari surah An-Nahl. Arab badwi itu mengatakan "ya" sehinggalah sampai kepada ayat Demikianlah Allah menyempurnakan nikmatnya kepadamu agar kamu berserah diri kepadaNya...arab badwi itupun berpaling dan pergi meninggalkan rasulullah. Kemudian Allah menurunkan ayat selanjutnya..


Mereka mengetahui akan nikmat dari Allah kemudian mereka mengingkarinya dan kebanyakan mereka itu orang-orang yang ingkar (kafir) (surah An-Nahl 16:83)


Badwi kah kita..?

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...