Tuesday, May 14, 2013

Jangan Cari Salah Orang Lain..


Dalam zaman serba canggih dan maklumat semua dihujung jari, maka saya mengajak saudara saudari semua agar tetap istiqamah dalam mengikut Al-Quran. Kita suka dengar cerita orang tentang orang lain. Maka dari saat ini, bersangka baiklah terhadap apa yang berlaku di sekeliling kita kerana setiap yang berlaku adalah atas aturan Allah.

,
So..saudara-saudaraku sekelian - bila saja terlintas untuk mencari salah orang/terdengar orang lain mencari-cari salah orang lain, cepat nasihati mereka mengenai Ayat 12 Surah Alhujurat ini . Ketahuilah hidup didunia ini adalah untuk membuat apa saja yang Allah suruh kita buat dan tinggalkan apa yang Allah tegah supaya kita tidak menyesal kerana seburuk penyesalan adalah apabila kita tercampak masuk ke dalam neraka Allah, na'uzubillah! 

GARIS PEMISAH ANTARA ALAM DUNIA DAN ALAM KUBUR HANYALAH KEMATIAN. SETELAH MATI KITA TIDAK BOLEH MINTA UNTUK BALIK SEMULA KE DUNIA.

Perhatikan apa yang Allah sebut dalam surah Az-zumar (Ayat 53-61) terhadap orang yang melampaui batas =>


[53]Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

[54]“Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepadaNya, sebelum kamu didatangi azab; kerana sesudah itu kamu tidak akan diberikan pertolongan.

[55]“Dan turutlah – Al-Quran – sebaik-baik. (panduan hidup) yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu, sebelum kamu didatangi azab secara mengejut, sedang kamu tidak menyedarinya.

[56]“(Diperintahkan demikian) supaya jangan seseorang (menyesal dengan) berkata: ` sungguh besar sesal dan kecewaku kerana aku telah mencuaikan kewajipan-kewajipanku terhadap Allah serta aku telah menjadi dari orang-orang yang sungguh memperolok-olokkan (ugama Allah dan penganut-penganutnya)! -

[57]“Atau berkata: ` Kalaulah Allah memberi hidayah petunjuk kepadaku, tentulah aku telah menjadi dari orang-orang yang bertaqwa ! ‘ -

[58]“Atau berkata semasa ia melihat azab: ` Kalaulah aku dapat kembali ke dunia, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang mengerjakan kebaikan!”

[59](Kata-kata yang tersebut ditolak oleh Allah dengan firmanNya): “Bahkan telahpun datang kepadamu ayat-ayat petunjukKu (melalui RasulKu), maka engkau telah mendustakannya serta engkau berlaku sombong angkuh mengenainya, dan engkau telah menjadikan dirimu dari orang-orang yang kufur ingkar!”

[60]Dan pada hari kiamat, engkau akan melihat orang-orang yang berdusta terhadap Allah (dan yang menyatakan kesedihan itu) – muka mereka hitam legam; bukankah (telah diketahui bahawa) dalam neraka Jahannam disediakan tempat tinggal bagi orang-orang yang sombong takbur?

[61]Dan (sebaliknya) Allah akan menyelamatkan orang-orang yang bertaqwa (yang menjauhkan diri dari perbuatan syirik dan maksiat) dengan mereka mendapat kemenangan besar (keredaan Allah) mereka tidak akan disentuh sesuatu yang buruk, dan tidak akan berdukacita.


Semoga bermanfaat.

Al-Faqir Ilallah..

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...