Friday, March 14, 2014

ESQ Angkatan 3..2014.

Hari Pertama..

Terpegun dengan visual bintang-bintang dan cakerawala..Alam dan seluruh isinya termasuk apa yang ada di langit dan di bumi sentiasa bertasbih memuji Allah. Tetap ditempatnya..tidak berganjak sedikitpun dari orbitnya/paksinya.

Kita...? Adakala lupa..

Allah ada banyak ciptaannya..tapi kita hanya ada satu pencipta acapkali lupakan dia.

Lagu ini yang menyentap hati saya..meluluhkan jiwa..cair..huhu...


Sebenarnya setiap dari kita miliki suara hati nurani. Suara hati ini lah selalunya memandu kita kepada sikap dan akhlaq yang baik. Suara hati ini yang kita cari dan rindui kerana ia ada hubungkaitnya dengan sifat-sifat Allah. Suara hati ini jika dilatih dan diasah dengan sebaiknya boleh menjadikan seseorang itu cemerlang dalam kerjaan sehariannya. Kita marah/tidak suka kepada perkara-perkara yang tidak baik atau kurang baik. Itu lumrah emosi manusia. Kita suka kasih sayang, orang yang jujur, orang yang ikhlas.

Suara hati ini kerap kali tidak diendahkan...maka terjadilah orang yang negatif. Penuh persepsi.

Persepsi atau dalam bahasa ringkas nya bersangka-sangka itulah yang menutupi hati kita. Membelenggu minda kita. Menjadikan kita seperti tidak percaya sesuatu perkara itu telahpun direncanakan oleh Allah. Maka mohon Allah pandu hati kita untuk menyelesaikan apa saja perkara.

Banyakkan istighfar wahai sahabat..! Untuk menghilangkan belenggu itu.



Ku mohon wahai Allah..kekalkanlah sifat baik yang ada dalam jiwa ini dan juga sahabat-sahabatku. AMIN!!

Sebelum kami menghadapMu ya Allah..moga Kalam Akhir kami menyebut LA ILAHA ILLALLAH..




Alfaqir ilallah..




No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...