Thursday, September 9, 2010

Balik Kampung...

Salam,

Sebelum ini saya pernah bercerita mengenai rombongan ke syurga..dan bagaimana bentuk bekalan yang perlu kita sediakan utk membolehkan kita menyertai rombongan tersebut. Sempena hari raya..balik kampung adalah satu perkara yang semestinya setiap orang lakukan. Tidak kira kg sendiri/ kg isteri/suami/ statusnya masih sama.. Balik Kampung! Kita balik berombongan juga..dengan sanak saudara/ adik beradik/ sesiapa saja yg mempunyai destinasi dan tujuan yg sama iaitu balik kampung.

Semasa kecil dulu, saya sering tertanya2 kenapa orang mesti balik kampung. Sedangkan saya tak balik kampung sebab ibu n ayah asal dari Johor Bahru dan dua2 belah atuk tinggal di Kg Melayu..Bila dewasa saya tahu..itulah Fitrah manusia..sejauh mana pun pergi maka kita akan kembali ke tempat asal kita. Hatta ke benua antartika sekalipun..bila takbir bergema tentu terbayang diruangan mata indahnya tempat asal kita. Makanan, perlindungan dan kasih sayang yg kita terima/beri.

Tapi...

Itu kehidupan kita di Dunia..yg berbentuk sementara..meminjam kata2 ustaz zawawi:

baalik kampung o o o o balik kampung hati riang ....wajah berseri kerna nak jumpa yg tersayang n dirindui. kampung kita sebenarnya ada dua, satunya kampng tpt lahir kita, dan satu lagi tmpt kejadian kita iaitu alam ruh, kita brasal dari adam dan adam dari syurga mesti beramal sungguh supaya yg kita asal dari syurga balik ke syurga juga sbb itu kampung asal n kekal selamanya.

Betul..kampung kita ada dua..satu yg sementara dan satu lagi yg kekal abadi..Sangat rugi kalau matlamat kita bukan SYURGA.

Eid Mubarak..! Kullu 'am Wa antum bikhair..!

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...