Wednesday, September 22, 2010

Online terbaik kita..

Salam Ukhuwah,

Minggu pertama Aidilfitri sudah berlalu..tentunya masa-masa tersebut diisi dengan berbagai aktiviti bersama keluarga..pulang ke rumah ibu bapa, ziarah mertua, ziarah yang telah tiada (ke kubur tentunya..), sahabat handai dan rakan taulan. Bermusafir kita ziarah menziarahi..ya..tergantung jaraknya! Minggu ini, ramai yang telah mula bekerja..dan pulang ke kota. Tentunya budaya ziarah menziarahi tetap diteruskan..cuma ada kelainan sedikit - memenuhi undangan rumah terbuka.

Namun dalam kesibukan tersebut, hendaknya janganlah kita lupa bahawa kita baru sahaja keluar dari madrasah ramadhan..tentunya kerinduan pada ramadhan masih menebal..harumnya bau ramadhan, damainya suasana waktu sahur..dan meriahnya waktu berbuka..mengejar masa untuk beribadah..merebut pahala dan jariah! Subhanallah!

Ibadah kepada Allah - puasa di bulan ramadhan datangnya setahun sekali, menunaikan haji di baitullah peluangnya sekali seumur hidup dan berkemampuan untuk mengadakan perjalanan. Berzakat kepada yang kurang berkemampuan - Allah akan gandakan rezeki kita..dan Allah jamin kita tidak akan miskin sekiranya menunaikan zakat dan byk bersedekah. Manakala solat 5 waku sehari semalam - itulah yg kita lakukan setiap hari. Itulah online terbaik kita dengan ALLAH.

Kita biasa online YM, MSN chatting dan facebook chat, tapi itu online duniawi yg membantu mengeratkan silaturrahim.  Tidak terbanding dengan hebatnya online kita dengan Allah. Khusyuk dalam solat memerlukan bantuan Allah. Kita ini manusia lemah..sering terpedaya dengan syaitan..walaupun ketika bersolat. Persiapkan diri dengan perisai iman, senjata doa agar online terbaik kita tidak terganggu. Kita adalah hamba. Perlakukanlah diri seperti hamba kepada Pencipta. Syaitan itu musuh kita. Maka perlakukanlah dia seperti musuh kita.

Surah al-maa'un
 
[4] (Kalau orang yang demikian dikira dari bilangan orang-orang yang mendustakan ugama), maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang -
 
[5] (laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya;


Basahi jiwa yang kosong dengan beramal..kerana dihujung perjanjian hidup ada kematian.







No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...