Thursday, May 27, 2010

Kejadian Langit yang Allah ceritakan dalam Al-Quran:

Bercerita tentang langit- tentu kita terpesona dengan keindahan yang Allah ciptakan..Tahukah kita bahawa Langit yang kita nampak dari tempat kita itu adalah langit Dunia..dan Allah jadikan langit sebanyak 7 lapisan - inilah yang ghaib - Kita hanya diberitahu melalui quran dan hadis - melalui peristiwa Israk mikraj: Nabi tercinta yang naik ke langit dengan izin Allah selepas mohon kebenaran penjaga langit baginda berjaya menembusi langit pertama dan seterusnya bersama rohul kudus yang mengiringi baginda sampai ke sidratul muntaha..(sahih bukhari) Hadis ini dibacakan dalam kelas minggu lepas...indah dan kagum..sampai menitis air mata..! Allah ceritakan dalam banyak tempat dalam Al-quran dan antara yang boleh dikongsikan di sini..:

Kejadian langit 7 lapisan dan kukuh beserta perhiasan bintang-bintang...
Surah 67- Al-Mulk
Ayat : 3]
Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sesuatu yang tidak seimbang; Maka ulangilah pandanganmu dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?
   
     
[Ayat : 4]
Kemudian ulangilah pandanganmu berkali-kali, nescaya pandanganmu itu berbalik kepadamu dengan hampa, sedang ia berkeadaan lemah lesu.
   
           
[Ayat : 5]
Dan sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu punca rejaman terhadap Syaitan-syaitan; dan Kami sediakan bagi mereka azab neraka yang menjulang-julang.

Sememang langit itu Allah ciptakan dengan kukuh dan tanpa tiang:

Surah 13 (Ar-Ra'd)
[Ayat : 2]

Allah jualah yang meninggikan langit tanpa tiang sebagaimana kamu melihatnya, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; dan Ia menundukkan matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar untuk suatu masa yang ditetapkan. Allah jualah yang mentadbirkan urusan; Ia menerangkan tanda-tanda kekuasaan-Nya satu-persatu, supaya kamu yakin kepada pertemuan Tuhan kamu untuk menerima balasan.

Adanya penjaga Langit:

Surah 21 - Al-ambiya'
Ayat 32: Dan Kami jadikan langit sebagai bumbung yang terpelihara dan terkawal, sedang mereka berpaling.

Wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...