Friday, July 1, 2011

Tunduk dan Patuh..

Sebenar Islam itu adalah tunduk dan patuh - hidupnya kita di dunia ini adalah untuk mengabdikan diri kepadaNya. Walaupun kebijaksanaan kita tinggi melangit dunia tapi hukum Allah tidak boleh dipandang enteng..jika tidak pasti rujuk kepada sumber yang sahih. Sebagaimana Allah sebut:


A001

 Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Al-Hujuraat 49:1)

Teringat sebuah kisah yang disebutkan oleh Ustaz Muhamad bin Ibrahim (Ust Mat Cina) di dalam ceramahnya bahawa sekumpulan sahabat-sahabatnya menjalankan dakwah di suatu tempat di Sarawak - sebuah perkampungan pedalaman yang hanya boleh dihubungi dengan sebatang sungai yang dalam dan deras..di dalam sungai yang tenang itu dipenuhi oleh buaya..
Dalam kegelapan malam itu bot yang dinaiki telah mati di tengah jalan..buaya yang beratus ekor tadi mula mendekati..dan mereka yang berada di dalam bot bersepakat dan bertawakal kepada Allah..kerana yakin niat mereka adalah untuk menjalankan dakwah kepada penduduk di situ yang rata-ratanya jahil - tidak berpakaian dan tinggal (makan, tidur dan bermain hatta mandi..) dengan sang khinzir. Wallahu Musta'an..
Jiwa yang dipasak dengan keyakinan dan tawakal - nescaya akan dibantu oleh Allah. Kumpulan itu berjaya sampai ke destinasi - dengan bantuan buaya-buaya yang menolak bot mereka..MasyaAllahhh..Allahu Akbar..! Makhluk buaya itupun tunduk dan patuh - tentu malu kita sebagai manusia yang Allah kurniakan AKAL - tidak sedemikian dalam menjalankan tugas sebagai Umat..

Sebagaimana Allah telah berjanji dalam ayat berikut:

 



Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu. (Muhammad 47:7

Percayalah - balasan azab kepada orang yang ingkar (tak tutup aurat, makan riba, mengumpat, zina, buat maksiat, tinggalkan solat, tinggalkan puasa dan byk lagi senarai yang menjejaskan amal soleh..) Malah kalau kita tinggikan suara dan menyebabkan kawan kita "sentap" pun akan memakan pahala amal soleh kita - jadilah ia sia-sia..

Dan (sebaliknya) orang-orang yang kafir, maka kecelakaanlah bagi mereka, dan (Allah) mensia-siakan amal-amal mereka. (Muhammad 47:8) |


Kita juga tidak boleh memandai-mandai dalam soal hukum- ambil mudah utk kepentingan sendiri (pakai tudung tak cukup syarat- masih pakai baju ketat, tudung sanggul tinggi, perhiasan berlebihan, tutup aurat tapi masih mengumpat..)

 
Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata. (Al-Ahzaab 33:36) |

Amal soleh adalah utk diri sendiri, bukan utk orang lain (pada peringkat awal dakwah nabi kepada kaum keluarga dan ahli terdekat, baginda memulakan dengan pesanan jagalah diri kamu dari api neraka) kerana tidak ada sesiapa yang dapat membantu pada hari Allah memberikan hukuman. Jaga disini bermaksud - menahan diri dari melakukan dosa. Begitu juga setelah dakwah itu dilakukan secara terang-terangan.

Sebagaimana Allah sebut dalam ayat berikut:-

 
(Katakanlah wahai Muhammad): "Sesungguhnya telah datang kepada kamu keterangan-keterangan (dalil-dalil dan bukti) dari Tuhan kamu; oleh itu sesiapa melihat (kebenaran itu serta menerimanya) maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa buta (dan enggan menerimanya) maka bahayanya tertimpalah ke atas dirinya sendiri. Dan tiadalah aku berkewajipan menjaga dan mengawasi kamu". (Al-An'aam 6:104) |


Jadi renungkanlah betapa besarnya nikmat iman dan islam - jika dihayati dan ingati perjuangan nabi - akan terserlah pengorbanannya yang sangat besar kpd kita umat akhir zama. Baginda menunjukkan akhlak yang baik untuk di ikuti..malah ummul mukminin  'Aisyah radhiallahu 'anha mengatakan akhlak nabi adalah Al-quran (Sahih Muslim: 1233)

Tujuannya cuma satu - agar kita terhindar dari api neraka.

Kita kata Cinta nabi dan sayang nabi tapi apa nabi ckp tak ikut..
Selawat dan salam ke atas nabi yang kita cintai..(Allahuma Solli A'la Nabiyina Muhammad) rahmat dan barakah kepada para ahlul baits dan seluruh sahabat-sahabatnya..

Mudah-mudahan cinta ini lahir dari hati yg suci dan tulus ikhlas..insyallah

Ya Allah jadikanlah kami orang yang memahami kalamMu..
Amin!


No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...