Wednesday, February 10, 2010

Jangan jauhkan diri daripadanya...

Kalau ditanya mesti semua orang tahu..Alquran kitab yg paling agung. Kalam Allah untuk kita sebagai panduan hidup sehingga hari Akhirat. Kitab-kitab yang terdahulu kita tak pernah lihat tapi kita wajib mengimani..(selaras dengan rukun iman)...Saya hanya menunaikan hak sebagai seorang muslim..ilmu yang bermanfaat perlu disampaikan supaya dapat kebajikan dan barakahnya bersama..

Memang benar keadaan masyarakat kita pada hari ini telah semakin jauh dari Al-quran..untuk baca setiap hari pun masih bertangguh-tangguh disebabkan kesibukan kerja dan urusan dunia..Menceritakan ini dari pengalaman sendiri..bila balik kerja mesti dah penat..lepas magrib la baca..bila dah lepas maghrib..nak tunggu isyak pulak..bila lepas isyak..nak tengok TV pulak..begitulah..sampai end of 1 day. Next day pun macam tu juga..

Allah dah jangka itu akan berlaku...kitab ni penting tapi kita buat acuh tak acuh..kenapa? Keja setan..

[25.30] Berkatalah Rasul: "Ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku menjadikan Al Qur'an ini suatu yang tidak diacuhkan".

Bila jadi macam tu..pandang2 lah ayat nie..gerun juga rasanya..surah 43 (al-zukhruf)

وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ
[36] Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya.

وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ
[37] Dan sesungguhnya Syaitan-syaitan itu tetap menghalangi mereka dari jalan yang benar, sedang mereka menyangka bahawa mereka orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.

Sangkaan-sangkaan inilah (telah mendapat hidayah..petunjuk) yang menjauhkan kita daripadanya..sebab apa kata macam tu..sebab kita perasan yang kita ni orang beriman..tinggallah quran di tempat yang tinggi dan berabuk..!

ALQURAN ITU DARIPADA ALLAH..! UTK SIAPA? UTK KITA SEBENARNYA..!!

Alquran itu daripada Allah dan Malaikat Jibril telah diperintahkan untuk membawanya..ada banyak dalil antaranya:

1) Surah 26 ayat 192-196

2) As-sajadah (Surah 32:2) : Penurunan Alquran adalah dari tuhan yang menguasai sekelian Alam..

2) Surah 6 ayat 92 juga menceritakan perihal penurunan alquran kepada semua umat dan turut membenarkan kitab-kitab terdahulu..bleh semak terjemahan.

Pembahagian ayat-ayat quran itu pula ada dua - muhkamat dan mutasyabihat..
Semak tafsir surah 3 (al-Imran) ayat 7. Mutasyabihat...confirm hak Allah..hanya Allah yang mengetahui maksudnya..dan percayalah tiada sebarang kebathilan/keraguan di dalam Al-Quran sejak dari dahulu hingga sekarang..(surah 41 ayat 42)

Belajarlah bahasa Arab utk lebih memahami Al-quran, supaya lebih penghayatan dan diperhalusi lagi.. Al-quran memang diturunkan dalam bahasa arab..sebenarnya bahasa tu tak susah mana..Allah akan tolong kita..Insyallah..tapi kita jer yang tak yakin..dan sentiasa mencipta alasan..tu yang jd lagi jauh tu..
lagipun bahasa arab bukan asing daripada kita..lahir ker dunia jer dah dengar ayah kita azan/iqamah... kan dalam bahasa arab tuh..

Allah beri peringatan kepada kita supaya jangan jadi seperti kaum yahudi yang tidak memahami kitab taurat..(surah 62 ayat 5..) kaum yang tidak memahami itu diumpamakan seperti keldai yang membawa kitab2 yang berat..
ish..ish..ish..berat tu..belajar pandai2..keja bagus2 tapi rupanya kita macam keldai..sebab tak cuba faham isi kandungan al-quran. Malu nak mengadap Allah dan rasulullah..

Saya juga sedang memperbaiki diri dan marilah berjemaah bersama saya..mudahan esok lebih baik dari semalam..Sejauh mana pun kita pergi kita akan kembali kepadaNya satu hari nanti..malah ia tidak terhenti kat situ aje ..kita akan dihisab pula pada hari pembalasan...

وْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
[24] Pada hari lidah mereka dan tangan mereka serta kaki mereka menjadi saksi terhadap diri mereka sendiri, tentang segala yang mereka lakukan.

Quran tu utk kita..jangan jauhkan diri daripadanya..

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...