Friday, February 19, 2010

Ancaman Allah..

llmu dan amal jika tidak segandingan..ia akan lenyap ditelan waktu.. 
Mengenal Allah dan mengamalkan cara hidup Islam adalah satu-satunya jalan dan cara manusia menyelamatkan diri dari disiksa di dalam api neraka yang disebut berulang kali di dalam al.Quran dan al.Hadis. Al-quran membawa berita gembira bagi orang-orang yang beriman - mentaati titah tuhannya..orang yg mengikut Quran akan dijanjikan Allah nikmat syurga yang tiada tolok bandinganya..Alquran juga mengingatkan manusia akan ancaman seksaan api neraka..kepada sesiapa yang ingkar akan titah tuhannya..


Kita dianjurkan untuk sentiasa memperkukuhkan kefahaman Islam dan amalan  dalam beribadah-mengabdikan diri kepada rabbi..perkataan ingkar ini dalam bahasa melayu..yg jelasnya dari sudut lughah ia merujuk kepada kafir dalam kamus bahasa arab....bila baca quran selalu kita rasa tak kena pada kita..sebab dalam bayangan kepala kita  kafir tu macam Lim goh thong atau ramasamy atau orang yahudi/kristian. 


Hakikatnya..orang yg ingkar itu universal sifatnya..yg disebutkan tadi memang terang2an..tidak islam + ingkar. Kalau Allah perintahkan tutup aurat itu wajib bagi setiap mukminat..tapi kita tak buat..tutup aurat tapi pakai seluar/baju yg ketat2..atau istilah lain "bungkus aurat.."

Allah suruh Solat..tapi kita malas..Allah suruh Khusyuk..tapi kita lalai dalam solat..Allah titahkan puasa dibulan ramadhan..tapi kita tak buat juga..atau...kita buat tapi selang seli..ikut suka kita..yg ini sama saja sifatnya..lalu apa?  kita ini islam tapi ingkar..islam sebelah paginya dan ingkar sebelah petangnya..


Ancaman Allah ini jelas..sebab Allah kata orang kafir balasannya neraka tingkatan yang paling bawah (darakaah). Sanggupkah kita? Perjuangan kita seharusnya bermula dari kelompok kecil iaitu keluarga kita sendiri..
 
 "Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan"
Surah At.Tahrim ( ayat 6 ).


Tanamkan rasa takut dalam jiwa kita dan orang-orang yg terdekat dengan kita tentang ancaman Allah kepada orang yg ingkar..hanya taqwa kepada Allah yang akan membawa kita ke jalan kejayaan..

Neraka itu dibayangkan sangat dahsyat..makanan ahli neraka adalah pohon yang berduri..minuman pula dari air panas yang menggelegak..masuk dalam perut..berulang kali tanpa rasa kenyang..

تَصْلَى نَاراً حَامِيَةً
[4] Mereka tetap menderita bakaran neraka yang amat panas (membakar), -
تُسْقَى مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ
[5] Mereka diberi minum dari matair yang menggelegak panasnya.
لَّيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِن ضَرِيعٍ
[6] Tiada makanan bagi mereka (di situ) selain dari pokok-pokok yang berduri,
لَا يُسْمِنُ وَلَا يُغْنِي مِن جُوعٍ
[7] Yang tidak menggemokkan, dan tidak pula dapat menghilangkan sedikit kelaparan pun.
 (Surah 88 ayat 4-7)

Ancaman Allah ini benar kepada orang2 yang ingkar 
Terkena duri di tangan pun dah rasa sakit dan tidak selesa..apa lagi masuk dalam mulut dan ditelan...Subhanallah..Ya Allah..Jauhkan kami dan ahli keluarga kami dari Api Neraka..

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...