Tuesday, January 4, 2011

Ana Maridh..

Salam saudaraku,

Penutup tahun 2010 aku diuji dengan rasa sakit. Sakit lutut dan tulang pinggul (knee and hip pain). Berbagai cara juga telah diusahakan..malahan sejak dari tahun 2008 aku telah mulai on medication dengan pakar ortopedik PPUKM dan Hospital An-Nur di Bangi. Mungkin dek kerana pergerakan yg renyah setiap hari menambah rasa sakit. Baru2 ini pergi berbekam tapi nampaknya usaha itu belum memberikan apa-apa kesan positif. Dalam kepayahan menanggung sakit, aku pasrah bahawa Hanya Allah yang boleh memberikan kesembuhan dan hanya kepada Nya aku menyerahkan diri.

Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيْهِمَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ


“Dua kenikmatan yang kebanyakan orang terlupa darinya, yaitu kesehatan dan waktu luang.” (HR. Al-Bukhari) Betapa banyak orang yang menyadari keberadaan nikmat kesehatan ini, setelah dia jatuh sakit. Sehingga musibah sakit ini menjadi peringatan yang berharga baginya. Setelah itu dia banyak bersyukur atas nikmat Allah Subhanahu wa Ta’ala tersebut. Itulah golongan yang beruntung. Adab-adab Syar’i ketika Sakit Di antara bukti kesempurnaan Islam, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menuntunkan adab-adab yang baik ketika seorang hamba tertimpa sakit. Sehingga, dalam keadaan sakit sekalipun, seorang muslim masih bisa mewujudkan penghambaan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.


Harapnya kesakitan ini menambah rasa kehambaan dalam jiwa kami sekeluarga. Pastinya setiap ahli keluargaku terbeban dengan bebanan kesakitan yang aku tanggung. Hanya Allah yg dapat membalas kesabaran mereka..terutama SUAMIKU.

Terbaca tentang hip pain yg turut ditempelkan disini. Mungkin ada di antara ahli keluarga yang merasai kesakitan yang sama bolehlah dirujuk untuk mendapatkan panduan. Sesungguhnya setiap inci kehidupan kita ini adalah NIKMAT ALLAH. Jika ditarik sedikit nikmat itu bisa membuatkan kita tidak senang duduk. Namun jangan kita berburuk sangka dengan ALLAH kerana nikmat atau musibah itu hanya Allah yang mengetahuinya.


Dari Abu Yahya Shuhaib bin Sinan radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

عَجَبًا لِأَمْرِ الْمُؤْمِنِ، إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ لَهُ خَيْرٌ وَلَيْسَ ذَاكَ لِأَحَدٍ إِلاَّ لِلْمُؤْمِنِ، إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرٌ لَهُ، وَإِذَا أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْرٌ لَهُ

“Sungguh menakjubkan urusan orang yang beriman. Sesungguhnya semua urusannya baik baginya, dan sikap ini tidak dimiliki kecuali oleh orang yang mukmin. Apabila kelapangan hidup dia dapatkan, dia bersyukur, maka hal itu kebaikan baginya. Apabila kesempitan hidup menimpanya, dia bersabar, maka hal itu juga baik baginya.” (HR. Muslim)


Ini adalah antara kaedah rawatan yang boleh digunakan untuk merawat sakit sendi..selain dari injection,ubat tahan sakit, fisioterapi n operation...baca terus di sini

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...